22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Výboje typu sprite 24. června 2014

Výboje typu sprite 24. června 2014

Stanice pro video pozorování meteorů umístěné na jižní budově hvězdárny Valašské Meziříčí jsou v nočních hodinách kromě svého primárního cíle schopné zachycovat i řadu dalších rychlých světelných jevů. Jedním z nich jsou bleskové výboje typu 'red sprite'.

Jedná se o jev doprovázející intenzivní bouře, který je znám teprve poměrně krátce – jejich existence byla potvrzena teprve v 80‘ letech 20. století. Dnes je známo několik typů takzvaných nadoblačných blesků (obecně hovoříme o takzvaných Transient Luminous Events - přechodné světelné úkazy), které směřují z horní části bouřkového oblaku směrem vzhůru do stratosféry až ionosféry (60-90 km) a jsou spojeny s výskytem intenzivních Cg+ blesků. Tyto výboje není možné pozorovat u blízkých bouří, ale naopak u vzdálených, u kterých máme dobrý výhled nad vrchol oblaku. Výboj ‘red sprite‘ má při vizuálním pozorování nebo na barevném záznamu červenou barvu (proto 'red'). Jeho pozorování očima je však velmi obtížné, neboť celý úkaz trvá maximálně 1/50 s. Jeho záznam je možné pořídit citlivou fotografickou nebo lépe video technikou.

Vzhledem k tomu, že naše stanice jsou primárně určeny ke sledování meteorů, musí se do jejich zorného pole vzdálená bouře 'trefit‘. Proto se nám podařilo první letošní red sprity zaznamenat teprve 24. června 2014, mezi 0:18 a 1:12 SELČ. Celkem bylo pořízeno pět videozáznamu jednotlivých výbojů. Výboje vyprodukoval organizovaný komplex bouří (MCS = Mesoscale Convective System) na hranicích Rakouska, Slovinska a Maďarska.

Výboje 'red sprite' 24. června 2014 ze stanice Valašské Meziříčí - jih
00:18 SELČ 0:29 SELČ 01:06 SELČ
01:09 SELČ 01:12 SELČ složenina
Mapa střední Evropy se směry, ve kterých byly výboje pozorovány (výstup programu UFO-Analyser). Pohled na oblačnost nad střední Evropou 24. června v 01:00 SELČ. Nápadná je trojice MCS bořkových systémů nad Itálií, Rakouskem a Maďarskem. Zdroj: ČHMU/Eumetsat.

Vzhledem k tomu, že náš systém pořizuje videozáznam, můžete si zachycené výboje prohlédnout na následujícím videu:

Podrobnějčí informace o pozorování nadoblačných blesků najdete například v tomto článku Martina Popka: 1. díl, 2. díl. Na konci druhého dílu naleznete také řadu extrerních odkazů.