Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – září 2016

Pozorování proměnných hvězd – září 2016

Další, z hlediska počasí, poměrně příjemný měsíc, nabídl 9 pozorovacích nocí, během kterých bylo pořízeno 10 422 měření proměnných hvězd. Kromě tradiční eruptivní hvězdy GJ 3236 jsme se věnovali i jiným zákrytovým dvojhvězdám, jako například WZ Cep, AY Vul, V 1061 Cyg a NSVS 01031772 Cam.

Jedním z cílů v průběhu srpna a září bylo intenzivní monitorování erupční aktivity zákrytové dvojhvězdy GJ 3236. Za toto období bylo zaznamenáno celkem 17 erupcí. Zajímavá pozorování jsme získali od kolegů Františka Bílka z Trhových Svinů z 12. září a z ondřejovské hvězdárny 14. září, kdy v těchto nocích byly zaznamenány po třech erupcích. Sledování aktivity tohoto systému přímo navazovalo na pozorování z Apache Point Observatory v Sacramento Mountains, která je součástí New Mexico State University. Na konci července se podařilo získat čas na pořízení zkušebních spekter pro případnou další koordinovanou kampaň spektroskopie a fotometrie erupcí na GJ 3236. Ve spektrech z 31.7. 2016 je vidět celou řadu emisních čar Balmerovy série od čar Hα až Hη, což je neklamná známka vysoké chromosférické aktivity. Toto spektrum bylo pořízeno ve fázi začátku sestupu do primárního minima, tedy kdy primární složka byla zakrývaná sekundární. Z tohoto důvodu nebylo možné rozeznat jednotlivé čáry obou složek. Nicméně se podařilo dohledat archivní spektra z desetimetrového dalekohledu Keck 30.10. 2010. Díky vysokému rozlišení v době pozorování a fázi oběhu složek GJ 3236 0.84775 jsou vidět emisní čáry obou složek. To se dá interpretovat tak, že aktivní jsou zřejmě obě složky.

Zdá se, že astronomy z Apache Point Observatory tato hvězda zaujala, jelikož jsme dostali další pozorovací čas pro pořízení spekter na začátku října.

Po delší době jsme se vrátili k fotometrii NSVS 01031772 Cam, která také patří do programu sledování eruptivních hvězd. Tentokrát to ale nebylo z důvodů zachycení erupcí, ale získání primárního nebo sekundárního minima. Na základě analýzy O-C diagramu docentem Wolfem z astronomického ústavu UK se předpokládá, že kolem aktivní dvojhvězdy se nachází třetí hvězda. Původní perioda oběhu třetí hvězdy vycházela zhruba na 11 let, ale očekávaná změna v chodu O-C diagramu ještě nenastala. Perioda zřejmě bude delší. Podle archivních dat bylo první minimu zaznamenáno ve Valašském Meziříčí 8.7. 2013 (epocha 8219) a poslední 29.9. 2016 (epocha 11 422). Za dobu 1179 dní okamžik minima nastává o 4 minuty a 40 sekund dříve, což je sice změna malá, nicméně dobře změřitelná a novými pozorováními potvrzená.

Jiná situace je u zákrytové dvojhvězdy V1061 Cyg. Z analýzy O-C byla publikována práce se závěrem, že v tomto systému se nachází třetí těleso na excentrické orbitální dráze s periodou 15,8 let. Tento cyklus byl již jednou pozorován a v současné době je systém ve fázi nového cyklu orbitální periody. Amplituda změn způsobené LITE efektem u V1061 Cyg činí 57,5 minuty.

Podobně byly potvrzeny dlouhodobé trendy změn O-C diagramu pro zákrytové dvojhvězdy
WZ Cep a AY Vul, které jsou součástí dlouhodobého programu na hvězdárně ve Valašském Meziříčí.

Obrázek 1:  Světelná křivka GJ 3236 z 27.8. 2016. Před koncem sekundárního minima nastala poměrně výrazná erupce se zjasněním kolem 0,6 magnitudy. Červené body jsou data z Valašského Meziříčí, souběžně byla hvězda pozorována v Trhových Sviných (černé body). Zajímavý průběh má zejména závěrečná fáze erupce (tzv. graduální fáze), která vykazuje po rychlém poklesu jakousi zastávku a pomalejší dohasínání erupce. Bohužel další pozorování nebylo možné, jelikož už svítalo. Nicméně takový průběh erupce byl zaznamenám poprvé, atypický průběh je vidět na obou světelných křivkách.

Obrázek 2:  O-C diagram NSVS 01031772 Cam, pravá část grafu jsou jednotlivá napozorovaná minima v letech 2013 – 2016. Z grafu je patrný stálý pokles, to znamená, že minima nastávají dříve.

Obrázek 3:  Situace O-C diagramu NSVS 01031772 Cam v roce 2015 podle modelu s periodou oběhu třetí složky s periodou 11 let.

Obrázek 4:  O-C diagram hvězdy V1061 Cyg. Červený kroužek představuje polohu sekundárního minima z 26.9. 2016. Z polohy vyplývá, že byl dokončen další orbitální cyklus třetí hvězdy a perioda 15,8 let se zdá být správná. Modré plné kroužky znázorňují výsledky pozorování z let 2009 – 2012, které byly získány na hvězdárně ve Valašském Meziříčí.