13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – říjen 2013

Pozorování proměnných hvězd – říjen 2013

Z hlediska pozorovatelského to nebyl tak špatný měsíc, za osm nocí jsem pořídil 11 787 měření zákrytových dvojhvězd. Část pozorovacího času jsem věnoval poli s proměnnou EM Lac se dvěmi novými proměnnými CzeV 475 a 480 pro zpřesnění periody. Dále jsem se věnoval zanedbaným zákrytovým dvojhvězdám se zajímavým průběhem O-C diagramu.

Při pročítání literatury jsem narazil na citaci našich pozorování dvojhvězdy EP And v práci Jae Woo Lee z letošního roku. Podrobnější informace následují v dalším odstavci. Protože je nyní ideální období pro pozorování souhvězdí Andromedy, pokusím se získat co nejvíce minim pro tuto hvězdu pro potvrzení krátkodobé variace s periodou 1.834 roku, což má být způsobeno jedním ze dvou dalších těles u EP And.

Zákrytová dvojhvězda EP And a její průvodci

Jae Woo Lee, Thobias Cornelius Hinse, Jang-Ho Park
The Astronomical Journal 145/2013

V práci jsou analyzovaná data dlouhodobé CCD fotometrie zákrytové dvojhvězdy EP And pořízená v letech 2007 – 2012. Světelné křivky během zákrytů vykazovaly určitou variabilitu. Z analýzy všech dostupných dat vychází, že se jedná o systém typu W se společnou obálkou (overcontact) s parametry Q = 2,578, i = 83,3o ,  dT = 27 K, f = 28% a l3 = 2-3 %. Asymetrické světelné křivky byly modelovány pomocí chladných skvrn na jedné složce jako důsledek magnetické aktivity. Analýza 82-leté datové řady odhalila dlouhodobou parabolickou změnu a dvě periodické změny s periodami P3 = 44,6 let a P4 = 1,834 rok. Ve sledovaném období se pozoroval nárůst periody rychlostí 1,39 x 10-10 , což je ve výborné shodě s výpočetním modelem WD a je vysvětlitelné kombinací přenosu hmoty z primární na sekundární složku a ztrátou rotačního momentu hybnosti v důsledku magnetického brždění. Pro vysvětlení kratších změn je možné z LITE efektu odvodit hmotnosti dvou průvodcovských těles M3 = 0,25 Msl a M4 = 0,9 Msl. Hmotnější průvodce by mohl být odhalen pomocí spektroskopie s vysokým rozlišením.

EP And byla objevena jako proměnná Strohmeierem v roce 1955 (V = +11,90, B-V = +0,57). Ve srovnání s ostatními krátkoperiodickými dvojhvězdami nebyly známy základní parametry systému. Teprve nedávno v roce 2012 Manzoori prozkoumal historická pozorování a představil kompletní fotometrickou studii z dat AAVSO, International database 1 a WASP.

Mnoho binárních systémů se společnou obálkou se pravděpodobně vyvinulo z původně oddělených systémů, kdy díky ztrátě momentu hybnosti (AML) způsobené interakcí magnetického pole s hvězdným větrem může skončit i sloučením do jednoho objektu (Bradstreet, Guinan 1994, Pribula, Rucinski 2006). Aby tento scénář fungoval, je orbitální moment hybnosti slapově propojen s rotační hybností hvězd a počáteční oběžná doba by měla být kratší než 5 dní. Binární systémy ve vícenásobných systémech mohou efektivně ztratit moment hybnosti pomocí Kozaiových cyklů (Kozai 1962, Pribulla 2006) nebo kombinací Kozaiových cyklů se slapovým působením (Fabrycky a Tremaine 2007), kdy z původního odděleného vzdáleného systému vznikne dvojhvězda s krátkou oběžnou dobou.

Obrázek 1
O-C diagram pro EP And pro lineární podmínky rovnice C1 = To + PE + t3 + t4.
V horní části jsou znázorněny dvě křivky – přerušovaná čára pro periodu P3 = 44,6 let a plná P4 = 1.834 let. Prostřední část obrázku představuje rezidua z fotoelektrických a CCD měření. Na dolní části obrázku je zobrazena samostatná část O-C diagramu pro periodu P4. CC, PE, VI a P je označení pro CCD, fotoelektrické, vizuální a fotografická minima.

Obrázek 2
O-C diagram pro hvězdu EP And z O-C brány sekce proměnných hvězd. Velké množství minim v levé části obrázku pochází z práce Lee a kol. (2013), data jsou převzata z přehlídky WASP.