22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – prosinec 2018

Pozorování proměnných hvězd – prosinec 2018

Na noční oblohu se nám vrátilo souhvězdí Trojúhelník a mohli jsme pokračovat v monitorování zákrytové dvojhvězdy BX Tri. Tento systém sledujeme od roku 2014, ale ne tak intenzivně jako jiné chromosféricky aktivní hvězdy. BX Tri byla do konce roku 2018 pozorována během 22 nocí v celkovém čase 94 hodin.

Až teprve 5. prosince se nám podařilo zaznamenat erupci. Toto pozorování potvrzuje dřívější poznatky, že i tato hvězda vykazuje chromosférickou aktivitu. Erupce trvala 26 minut a maximální zjasnění bylo 0,06 magnitudy, tedy ne příliš výrazné. Protože se jedná o skoro kontaktní systém, změny svítivosti BX Tri během zákrytů jsou plynulé s periodou 0,1926347 dne a tudíž se hůře určuje délka trvání erupce. Bohužel počasí v současné době neumožňuje další pozorování, očekáváme zlepšení situace. Důležitá budou také zaznamenaná další minima zákrytů. Prozatím podle vývoje O-C diagramu je tu náznak přítomnosti na třetí hvězdu v systému.

Obrázek 1: Erupce BX Tri ze dne 5.12. 2018 v 18h22m UT. Pozorováno dalekohledem Sky-Watcher NWT 254/1200 s kamerou MII G2-402 bez filtru. Na světelné křivce je vidět zhruba tříminutový nástup pozvolného zjasnění do maxima.