Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – nové proměnné hvězdy Cze V 475 a 480

Pozorování proměnných hvězd – nové proměnné hvězdy Cze V 475 a 480

Koncem měsíce srpna jsem se zaměřil na zákrytovou proměnnou EM Lac. Před několika lety jsem ji zařadil do pozorovacího programu z důvodu zajímavého parabolického průběhu O-C diagramu. Systém je pozorován od roku 1907, systematičtěji a častěji od 60. let. Perioda EM Lac se soustavně prodlužuje, což může být důsledek ztráty hmoty z dvojhvězdné soustavy. Při periodě 0,38913342 dne se dá předpokládat, že se v systému může nacházet další hvězda. Díky většímu zornému poli se zachytilo i více hvězd a mezi nimi i dvě nově objevené proměnné. To potvrdila i prohlídka portálu VSX, kde jsou soustředěny informace o všech doposud známých proměnných hvězdách. Tou první je pod označením v katalogu českých proměnných hvězd Cze V 475 (UNA 1425-1335 8692). Analýza dat ze dnů 2.8 – 22.8. 2013 odhalila, že se jedná o klasickou zákrytovou dvojhvězdu typu EW s periodou oběhu 0,5160 dne, amplitudou 11,2 – 11,55 mag. ve filtru V. Je to tedy poměrně jasná dvojhvězda.

Během dalších pozorovacích nocí se prozradila z proměnnosti další hvězda, nyní s označením  Cze V 480 (UNA 1425-1332 1199). Již první světelná křivka naznačila, že se v tomto případě nejedná o zákrytovou hvězdu, ale s největší pravděpodobností pulsující hvězdu typu delta Scuti.

Proměnné hvězdy typu delta Scuti (někdy také nazývané trpasličí cefeidy) mění svoji jasnost díky radiálním a neradiálním pulsacím hvězdy. Typické změny jasnosti ve filtru V jsou v rozmezí 0,003 – 0,9 magnitudy s pulsační periodou mezi 30 minutami až 8 hodinami. Tyto hodnoty se s časem u jednotlivých hvězd mění. Po celou dobu existence se hvězdy typu delta Scuti nachází v H-R diagramu v pásu nestability Cefeid. Řadí se ke spektrálním typů od A do F a tříd svítivosti V až III (tedy hvězdy hlavní posloupnosti až obry).

Tuto skupinu lze rozdělit na několik podskupin:

• typ SX Phe – jedná se o starou populaci hvězd nacházející se v kulových hvězdokupách, jsou chudé na kovy, předpokládá se funkční vztah perioda – svítivost
  • rychle oscilující Ap hvězdy – jedná se o hvězdy na hlavní posloupnosti
  • typ AL Vel – delta Scuti s velkou amplitudou změn jasnosti (zpravidla větší než 0,3 mag), jsou druhou nejpočetnější skupinou proměnných hvězd v Mléčné dráze (po bílých trpaslících).

Těmto charakteristikám odpovídají hodnoty i Cze V 480. Jednak leží v hustém poli Mléčné dráhy, v průběhu necelého měsíce jsou patrné změny amplitudy a světelnou křivku je možné zfázovat na více period, čemuž by odpovídala pulsace ve více módech (radiální i neradiální). Pomocí další pozorování se podaří tyto parametry zpřesnit.

Obrázek 1:

O-C diagram zákrytové proměnné EM Lac. Vzhledem k tomu, že časy pozorovaných (O) a předpovězených minim (C) vytváří parabolický tvar, dochází v dvojhvězdném systému k přenosu hmoty. Podle změn za posledních 60 let je možné zhruba odhadnout rychlost přenosu hmoty na 10-8 Msl / rok.

Obrázek 2:
Horní obrázek: Fázová křivka Cze V 475 z dat pořízených v srpnu 2013.
Spodní obrázek: Histogram analýzy dat. Matematický model PDM uvádí oběžnou periodu 0,5160 dne.

Obrázek 3:
Horní obrázek: Srpnová pozorování Cze V 480. V grafu jsou zobrazena data z pěti nocí ve filtru R. Na nich je vidět změna amplitudy, která pohybuje v rozmezí 0,05 – 0,1 magnitudy.
Prostřední obrázek: Fázová křivka z dat pořízených během srpna. Matematický model ANOVA uvádí periodu 0,1136 dne.
Spodní obrázek: Histogram analýzy dat Cze V 480.

Obrázek 4:
Hvězdné pole s proměnnými hvězdami EM Lac, Cze V 475 a Cze V 480