13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – nové proměnné hvězdy Cze V 475 a 480

Pozorování proměnných hvězd – nové proměnné hvězdy Cze V 475 a 480

Koncem měsíce srpna jsem se zaměřil na zákrytovou proměnnou EM Lac. Před několika lety jsem ji zařadil do pozorovacího programu z důvodu zajímavého parabolického průběhu O-C diagramu. Systém je pozorován od roku 1907, systematičtěji a častěji od 60. let. Perioda EM Lac se soustavně prodlužuje, což může být důsledek ztráty hmoty z dvojhvězdné soustavy. Při periodě 0,38913342 dne se dá předpokládat, že se v systému může nacházet další hvězda. Díky většímu zornému poli se zachytilo i více hvězd a mezi nimi i dvě nově objevené proměnné. To potvrdila i prohlídka portálu VSX, kde jsou soustředěny informace o všech doposud známých proměnných hvězdách. Tou první je pod označením v katalogu českých proměnných hvězd Cze V 475 (UNA 1425-1335 8692). Analýza dat ze dnů 2.8 – 22.8. 2013 odhalila, že se jedná o klasickou zákrytovou dvojhvězdu typu EW s periodou oběhu 0,5160 dne, amplitudou 11,2 – 11,55 mag. ve filtru V. Je to tedy poměrně jasná dvojhvězda.

Během dalších pozorovacích nocí se prozradila z proměnnosti další hvězda, nyní s označením  Cze V 480 (UNA 1425-1332 1199). Již první světelná křivka naznačila, že se v tomto případě nejedná o zákrytovou hvězdu, ale s největší pravděpodobností pulsující hvězdu typu delta Scuti.

Proměnné hvězdy typu delta Scuti (někdy také nazývané trpasličí cefeidy) mění svoji jasnost díky radiálním a neradiálním pulsacím hvězdy. Typické změny jasnosti ve filtru V jsou v rozmezí 0,003 – 0,9 magnitudy s pulsační periodou mezi 30 minutami až 8 hodinami. Tyto hodnoty se s časem u jednotlivých hvězd mění. Po celou dobu existence se hvězdy typu delta Scuti nachází v H-R diagramu v pásu nestability Cefeid. Řadí se ke spektrálním typů od A do F a tříd svítivosti V až III (tedy hvězdy hlavní posloupnosti až obry).

Tuto skupinu lze rozdělit na několik podskupin:

• typ SX Phe – jedná se o starou populaci hvězd nacházející se v kulových hvězdokupách, jsou chudé na kovy, předpokládá se funkční vztah perioda – svítivost
  • rychle oscilující Ap hvězdy – jedná se o hvězdy na hlavní posloupnosti
  • typ AL Vel – delta Scuti s velkou amplitudou změn jasnosti (zpravidla větší než 0,3 mag), jsou druhou nejpočetnější skupinou proměnných hvězd v Mléčné dráze (po bílých trpaslících).

Těmto charakteristikám odpovídají hodnoty i Cze V 480. Jednak leží v hustém poli Mléčné dráhy, v průběhu necelého měsíce jsou patrné změny amplitudy a světelnou křivku je možné zfázovat na více period, čemuž by odpovídala pulsace ve více módech (radiální i neradiální). Pomocí další pozorování se podaří tyto parametry zpřesnit.

Obrázek 1:

O-C diagram zákrytové proměnné EM Lac. Vzhledem k tomu, že časy pozorovaných (O) a předpovězených minim (C) vytváří parabolický tvar, dochází v dvojhvězdném systému k přenosu hmoty. Podle změn za posledních 60 let je možné zhruba odhadnout rychlost přenosu hmoty na 10-8 Msl / rok.

Obrázek 2:
Horní obrázek: Fázová křivka Cze V 475 z dat pořízených v srpnu 2013.
Spodní obrázek: Histogram analýzy dat. Matematický model PDM uvádí oběžnou periodu 0,5160 dne.

Obrázek 3:
Horní obrázek: Srpnová pozorování Cze V 480. V grafu jsou zobrazena data z pěti nocí ve filtru R. Na nich je vidět změna amplitudy, která pohybuje v rozmezí 0,05 – 0,1 magnitudy.
Prostřední obrázek: Fázová křivka z dat pořízených během srpna. Matematický model ANOVA uvádí periodu 0,1136 dne.
Spodní obrázek: Histogram analýzy dat Cze V 480.

Obrázek 4:
Hvězdné pole s proměnnými hvězdami EM Lac, Cze V 475 a Cze V 480