25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – listopad - prosinec 2015

Pozorování proměnných hvězd – listopad - prosinec 2015

Je škoda, že v období nejdelších nocí je většinou tak špatné počasí. Nejinak tomu bylo i na závěr roku 2015. Během 8 nocí jsme pořídili necelých 26 000 měření proměnných hvězd. I tak se povedlo získat několik zajímavých výsledků. Nadále zůstávají pod kontrolou eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236, NSVS 01286630 Dra a NSVS 01061772 Cam. Podařilo se získat novou fázovou křivku pro Cze V 102 Cep. Tato pozorování spadají do programu zpracování katalogu nových proměnných hvězd. Zajímavostí je také získání dalšího minima pro komplikovanou zákrytovou dvojhvězdu Z Dra.

I přes to, že pozorovacích nocí nebylo mnoho, tak když už bylo jasno, bylo možné získat dlouhé pozorovací řady. Jak už jsem psal v dřívějších přehledech, u GJ 3236 se pozorují kromě běžných zákrytových minim také drobně světelné změny mimo minima. Vzhledem k tomu, že tyto změny trvají stejně dlouho jako orbitální perioda, s největší pravděpodobností jsou tyto změny způsobeny přítomností velkých hvězdných skvrn. 2. listopadu se podařilo získat dostatečně dlouhou pozorovací řadu na určení tohoto podružného minima, které nyní nastává ve fázi 0,84, tedy chvíli před začátkem primárního minima.

V listopadu se nám povedlo zachytit paralelně dvě výrazné erupce u GJ 3236 s kolegou Pavlem Dubovským z hvězdárny na Kolonici. 5. listopadu jsme provedli nezávislé pozorování ve filtru R a 24. listopadu se poprvé podařilo získat fotometrii erupce ve třech filtrech – V, R a I.

Obrázek 1:
Tři světelné křivky GJ 3236 Cas z 24. listopadu 2015. Je na nich zachycena výrazná erupce před sekundárním minimem. Zelená křivka byla pořízena přes filtr V (krátkovlnná oblast spektra) červená a fialová ve filtrech R a I (dlouhovlnná oblast spektra). Amplituda zjasnění se zvětšuje ke kratším vlnovým délkám, z toho je možné usoudit, že se jedná o události probíhající za vysokých teplot.

Obrázek 2:
O-C diagram zákrytové dvojhvězdy Z Dra. Komplikované neperiodické změny dlouhá léta odrazovaly teoretické astrofyziky od modelu, který by je vysvětlil. Teprve v listopadu loňského roku se o to pokusil tým kolem Jinzhao Yuana. V následujících přehledech přineseme podrobnější informace o této publikaci. Červený bod v O-C diagramu znázorňuje výsledek pozorování z 10. prosince 2015