13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – leden 2019

Pozorování proměnných hvězd – leden 2019

Bohužel měsíc leden také nenabídl jasných nocí, pouze třikrát se podařilo nastavit dalekohledy na jasnou oblohu a pořídit celkově 4 264 měření proměnných hvězd. Pokračovali jsme ve fotometrii eruptivních hvězd, bohužel nebylo zaznamenáno žádné zjasnění. V nadcházejícím období se budeme věnovat některým dříve méně sledovaným systémům na nadcházející jarní obloze.

Po delší době se také vrátíme k zajímavé zákrytové dvojhvězdě – Z Dra. Základní informace jsme zveřejnili v dubnu roku 2013 na základě publikace z IBVS 5742 z roku 2006 od D. Terrella (Photometry of the algol type Binary Z Draconis. Komplikovaný průběh O-C diagramu se snažilo vysvětlit mnoho autorů, ale zatím bez větších úspěchů. Jeden z posledních pokusů publikoval v roce 2015 Jinzhao Yuan (Z Draconos with two companions in a 2:1 mean-motion resonance). Z jejich výsledků vychází, že kolem zákrytové dvojhvězdy se nachází minimálně další dvě hvězdy s oběžnými dobami 59,4 a 29,8 let (rezonance 2:1), ale vyšlo i řešení pro tři hvězdy v rezonanci 6:3:2. Někteří autoři u některých zákrytových dvojhvězd změny v O-C diagramu vysvětlují magnetickou aktivitou (Applegate 1992, Yuan a Qian 2007), ale u takto komplikovaného systému tato metoda neuspěje.
Bohužel není možné předpovědět vývoj O-C diagramu v dalších letech, a to z několika důvodů. Modelování poskytuje pouze přibližné proložení O-C křivky, ale neposkytuje přesné dráhy a počáteční stav vícenásobného systému, nejsou známy přesné rychlosti a hmotnosti dalších hvězd v systému. Chyby orbitálních parametrů neumožňují řádné dynamické simulace a nejsou známy sklony orbitálních drah průvodců a úhlová vzdálenost mezi jejich vzestupnými uzly dráhy. Je tedy potřeba vytrvat a provést další měření minim v následujících letech.

Obrázek 1:
O-C diagram zákrytové dvojhvězdy Z Dra. Jednotlivé body představují jedno napozorované minimum, mezi lety 1890 až 2018 jich bylo zaznamenáno 839. Pokud by v systému nebyla další tělesa, všechny body by leželi v přímce na hodnotě 0,00. První dochovaný záznam zákrytu je z 30.4. 1890. Do roku 1913 se k nám zákrytový systém Z Dra vlivem gravitačního působení dalších těles přibližoval, mezi lety 1913 – 1925 více méně osciloval na místě, následně do roku 1950 se opět přibližoval. Od tohoto roku se Z Dra začala vzdalovat až do roku 1986 a do roku 2006 s malými přestávkami opět přibližovat. Následuje další obrat, kdy se Z Dra vzdalovala až do roku 2015. V současné době pozorujeme další změnu trendu, který trvá třetím rokem. Za celé období se tak Z Dra k nám přiblížila nebo vzdálila na vzdálenost 3,9 miliardy kilometrů, což je přibližně 26 astronomických jednotek. S pravidelnou fotometrií Z Dra jsme na hvězdárně začali v roce 2006, v O-C diagramu jsou naše měření označena modrými tečkami.