22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – červenec 2015

Pozorování proměnných hvězd – červenec 2015

Je potěšitelné, že skončilo období krátkých nocí. Taktéž počasí přálo, takže jsem během 9 nocí pořídil celkem rovných 17 000 měření proměnných hvězd. Velký počet je způsoben zejména sledováním pole v souhvězdí Ještěrky, kde jsem upřesňoval elementy proměnných hvězd CzeV475 a CzeV480 a objevil další novou proměnnou hvězdu, zřejmě typu W UMa.

CzeV475 a CzeV480 jsem v poli ES Lac objevil v roce 2013. Letos jsem se zaměřil na doladění parametrů oběžné doby u  CzeV475. V tomto případě se jedná o zákrytovou dvojhvězdu typu W UMa s periodou 0.516222 dne. CzeV480 je pulsující hvězdou typu delta Scuti s periodou 0.10203 dne, nicméně jsou vidět rychlé změny ve velikosti amplitudy i v průběhu jedné noci.

Vrátil jsem se také k fotometrii eruptivní zákrytové dvojhvězdy GJ 3236 Cas. Zatím nebyla zaznamenána erupce, ale vypadá to, že se možná zvětšila amplituda změn jasnosti mimo zákryty, které jsou pravděpodobně způsobeny přítomností velkých skvrn. Bude potřeba získat ještě více dat na definitivní závěr.
Ve východní kopuli s pomocí dalekohledu Celestron 355 mm a kamerou MII G2-1600 pokračovala fotometrie eruptivní zákrytové dvojhvězdy NSVS 01031772 Cam. V tomto případě se na projevy erupční aktivity nadále zatím čeká.