27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – červen 2014

Pozorování proměnných hvězd – červen 2014

Tento měsíc je tradičně pro pozorovatele krajně nepříjemný z důvodu nejkratších nocí. Tedy konkrétně za sedm nocí bylo pořízeno 5856 měření. Současný program je zaměřen na pozorování trpasličích zákrytových dvojhvězd. Program byl rozšířen o další tři systémy, které ma také v programu astronomický ústav při univerzitě Karlově.

Většina nově objevených trpasličích zákrytových dvojhvězd pochází z robotických přehlídek. Nejinak je tomu i v případě zajímavých zákrytových systémů NSVS 01178845 Dra, NSVS 07453183 Lyn a NSVS 10441882 Vir. Podle současných výsledků pozorování je možné, že v blízkosti těchto dvojhvězd se nachází další hvězda. To se projevuje klasicky na tzv. O-C diagramu jako sinusoidální změny s periodou odpovídající oběžné době třetí hvězdy. U jiných systémů se tyto oběžné doby třetích hvězd pohybují řádově v desítkách či stovkách let. V tomto případě jsou tyto oběžné periody až podezřele krátké. Další pozorování pomohou odhalit a zpřesnit periody a případné projevy aktivity.

Obrázek 1: Světelná křivka NSVS 10441882 Vir. Zde jsou zachycena dvě sekundární minima z června a začátku července 2014. O-C diagram této dvojhvězdy je poněkud rozptýlený, příčina je zatím nejasná.