22.10.2019
Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byli přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Do třetice všeho dobrého - pozitivní i Leda!

Do třetice všeho dobrého - pozitivní i Leda!

Další pozitivní pozorování planetkového zákrytu nenechalo na sebe dlouho čekat. Opět ve spolupráci s kolegy ze vsetínské hvězdárny se nám podařilo ještě před svítáním v neděli 18. 11. 2018 získat ze dvou stanovišť záznamy pozitivního pozorování poměrně jasné hvězdy 10,4mag (TYC 2373-01454-1) planetkou 38 Leda.

(Obrázek je pouze ilustrativní.)

Údaje o zákrytu - předpověď

Podrobnější údaje o zákrytu jsou na následujících obrázcích:

Výřez z webové aplikace OccultWatcher (i mapkou s průběhem stínu na zemském povrchu: zelená čára znázorňuje centrální linii, modré čáry okraje planetky, červené čáry chybu 1 sigma) - kliknutím na obrázek zvětšete do čitelné podoby.

Na stránkách zdroje lze najít další údaje - souřadnice zakrývané hvězdy, rozměry planetky (116 km), průmět "stínu" na zemský povrch, vyhledávací mapky, ...

I pro tuto planetku lze najít na stránce 3D Asteroid Catologue 3D model a její parametry (pro tvar planetky dva různé modely).

Podle parametrů z předpovědí se mělo jednat o přímo "ukázkový" zákryt, kdy jas poměrně jasné hvězdy 10,4mag měl poklesnout o 1,5 mag. Maximální délka zákrytu 13,3 s, výška hvězdy 32° nad obzorem (A=281°), Slunce 14° pod obzorem. Pravděpodobnost pozitivního pozorování pro Valašské Meziříčí 98,5 %! Pozorování mohly zmařit pouze rozmary počasí nebo technické problémy.

Výsledky pozorování

Počasí vyšlo perfektně (nezvykle na listopad), ale bez technických problémů se to, bohužel, neobešlo.

Podobně jako pro zákryt Kleopatrou, jelikož ještě není provedeno konečné zpracování, uvedeme pouze předběžné, které se týká pouze naší účasti na pozorování. Kromě nášich dvou stanovišť pozorovala opět totiž řada pozorovatelů - před úkazem bylo nahlášeno do pozorovacího programu v OccultWatcheru 26 stanic (ze Slovenska, Česka, Německa a Belgie). Bezprostředně po pozorování nahlásilo pozitivní výsledek 14 pozorovatelů.

Jak již bylo uvedeno, opět díky ochotě kolegů ze Vsetína jsme mohli pozorovat ze dvou stanovišť. Z obou stanovišť jsme získali pozitivní pozorování. Bohužel ve Valašském Meziříčí se objevily problémy s vkladačem času (DCF77) a nakonec jsme pozorování provedli bez něj. Vzhledm k tomu je chyba určení okamžiků vstupu a výstupu zatížena chybou (+/- 1 s).

Předběžné výsledky s charakteristikou stanovišť je uvedeno níže. Zpracováním světelných křivek získaných v programu Tangra (žlutá křivka - srovnávací hvězda, modrá křivka - zakrývaná hvězda) jsme získali výsledné časy.

stanoviště:   Hvězdárna Valašské Meziříčí   Hvězdárna Vsetín
dalekohled:   Newton 254 / 1 200 mm   Newton 300 / 1 700 mm
kamera:   Watec 120N+   QHY 5L-II-M
čas:   -   NTP servery
světelná křivka:
čas středu zákrytu:   4:35:29 +/- 1 s UT   4:35:28,1 +/- 0,1 s UT
doba trvání:   6,9 +/- 0,1 s   9,1 +/- 0,1 s

Až bude k dispozici konečné zpracování, budeme o tom opět rádi informovat.

Další zákryt hvězdy planetkou Leda nás čeká již 5. 12. 2018 hodinu před půlnocí. Pravděpodobnost pozitivního pozorování by měla být pro Valašské Meziříčí téměř 98 %. Tentokrát je ale planetka jasnější než zakrývaná hvězda a tedy pokles by měl být pouze cca 0,5 mag.

autor: Petr Zelený