Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Další pozitivní pozorování zákrytu - planetka Aline (266)

Další pozitivní pozorování zákrytu - planetka Aline (266)

Ve čtvrtek 12. září 2019 krátce po 21. hodině zmizela z oblohy ve Valašském Meziříčí na "dlouhých" 13,5 s hvězda 11,5mag (UCAC4-409-079265) ze souhvězdí Štítu. Na tuto dobu se před ni totiž dostala planetka hlavního pásu s průměrem 110 km (266) Aline. Tento úkaz bylo připraveno pozorovat a zaznamenat dalších nejméně 22 astronomů. Pouze několik však mělo podobné štěstí jako my a pozitívní zákryt odpozorovali.

Obr. 1 -  světelná křivka; program Tangra: žlutá křivka - srovnávací hvězda, modrá křivka - zakrývaná hvězda.

Údaje o zákrytu - předpověď

Podrobnější údaje o zákrytu jsou na následujícím obrázku (kliknutím na obrázek zvětšete do čitelné podoby):

V obrázku č. 2 jsou důležité údaje o předpovězeném zákrytu. V prvním sloupci údaje o zakrývané hvězdě (jasnost a souřadnice), ve druhém údaje o zákrytu (maximální délka trvání, pokles jasnosti, vzdálenosti Slunce a Měsíce) a ve třetím údaje o planetce (jasnost, průměr, paralaxa a hodinová změna souřadnic).

Na mapě s předpovědí předpovězené polohy "stínu" na obr. 3 jsou vyznačeny polohy stanic přihlášených na pozorování v aplikaci OccultWatcher (naše stanice označena červenou značkou téměř na centrální linii).

Obr. 3 (předpověď průběhu stínu na zemském povrchu: zelená čára označuje centrální linii, modré čáry okraje planetky, červené čáry chybu 1 sigma). Hvězdárna Valašské Meziříčí byla podle předpovědi 1 km od centrální linie (proto by se dalo očekávat, že doba trvání zákrytu by se měla blížit době maximální).

Na dalším obrázku (obr. 4 - výřez z aplikace OccultWatcher) jsou údaje pro naše pozorovací stanoviště, mimo jiné hlavně čas zákrytu (21:07:23 UT) s chybou (4 s) a maximální délka trvání (15,2 s). Pravděpodobnost pozitivního pozorování měla být 98,7%!

V obrázku je graficky znázorněna velikost stínu planetky (tyrkysová barva) s chybami (1 sigma červeným plným pruhem, 2 a 3 sigma svislými čarami). V horní části jsou vyznačeny vzhledem ke stínu planetky krátkými barevnými úsečkami polohy přihlášených stanic, naše stanice je znázorněna značkou přes celý pruh. Barva úseček má následující významy - červená = negativní pozorování, zelená = pozitivní, tmavě modrá = nepozorováno (mraky, technické problémy, ...).

Pozorování

Pozorování proběhlo bez problémů. Trochu znepokojovala přibližující se oblačnost, která to ale nakonec nestihla a neovlivnila u nás pozorování (viz obr. 5). Bohužel někteří jiní pozorovatelé neměli takové štěstí jako my.

Záznam jsme pořídili pomocí kamery QHYCCD 5-III-178M, vzhledem k parametrům úkazu byla doba expozice 0,2 s. Interval pozorování 21:06 - 21:09 UT.

Snímek okolí zakrývané hvězdy UCAC4-409-079265 je zobrazeno na obr. 6 (hvězda v červeném kroužku):

Výsledek pozorování

K zákrytu hvězdy opravdu došlo kolem předpovězeného okamžiku.

Z nahraného záznamu jsme získali světelnou křivku (viz obr. 1 na začátku článku) pomocí programu Tangra. Zpracování a vyhodnocení jsme provedli pomocí AOTA (Asteroidal Occultation Time Analyser) - obr. 7:

Získané časy zákrytu byly tedy pro naše pozorovací stanoviště pro vstup (D) 21:07:8,95 +/- 0,10 s a pro výstup 21:07:22,44 +/- 0,10 s - o cca 7 s dříve oproti předpovědi. Doba trvání zákrytu byla 13,5 +/- 0,2 s - o necelé 2 s kratší než maximální předpovězená hodnota.

Celkové zpracování (z dostupných pozorování) je na stránkách EURASTER.net. Přehled pozorování na http://www.euraster.net/results/2019/index.html#0912-266, obrázek http://www.euraster.net/results/2019/20190912-Aline_crd.gif. Zpracování není zatím konečné, ale i z dosavadního je zřejmé, že došlo opět k posunu oproti předpovědi. Posun ale nastal bohužel k severozápadu - do oblasti, kde bylo méně pozorovatelů.

autor: Petr Zelený