13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Proměnné hvězdy » Pozorovací program

Pozorovací program

Symboly pozorovacích programů

Projekt B.R.N.O.

Projekt je zaměřen na pozorování zákrytových dvojhvězd. Výsledkem je především určování okamžiků minim jasnosti. V současné době jsou preferována pozorování trojhvězdných systémů, dvojhvězd s excentrickou oběžnou dráhou nebo se stáčením přímky apsid.
Pozorování je možné provádět vizuálně nebo pomocí CCD techniky. Výsledky jsou v současné době publikovány v odborných žurnálech IBVS (Information Bulletin on Variable Stars) či OEJV (Open European Journal on Variable Stars).

Projekt MEDÚZA

Zastřešuje pozorování a výzkum fyzických proměnných hvězd. V tomto projektu se pozornost věnuje červeným pulzujícím proměnným, symbiotickým a kataklyzmickým proměnným, novám a supernovám. Na hvězdárně se v současné době zaměřujeme na různé pozorovací kampaně, zejména při vzplanutí nov.

Projekt TRESCA

Nový atraktivní projekt je zaměřen na sledování zákrytů hvězd vlastním planetárním systémem. Několik desítek extrasolárních planet má v prostoru orientovanou orbitální trajektorii rovnoběžně ve směru k pozemskému pozorovateli. Tehdy pozorujeme fotometricky přechod temného kotoučku planety přes disk mateřské hvězdy. Tento typ pozorování však vyžaduje kvalitní přístrojové vybavení a zkušenosti získané třeba z projektu B.R.N.O.

Projekt PHE - pozorování eruptivních hvězd

Od roku 2014 jsme se začali intenzivně věnovat fotometrii eruptivních hvězd, převážně zákrytových dvojhvězdných systémů. Jedná se zpravidla o chladné trpasličí hvězdy, které mají výraznou chromosférickou aktivitu, která je provázena vznikem erupcí. Ta se projeví během fotometrie náhlým prudkým zjasněním hvězdy řádově v sekundách do maxima svítivosti a postupným poklesem jasnosti trvající minuty. Uvolněná energie během erupce může být i o 2 - 3 řády větší, než u slunečních erupcí, což činí tyto objekty z pozorovatelského hlediska zajímavými.

Podrobnější informace se dozvíte na sekčních stránkách pozorovatelů proměnných hvězd http://var.astro.cz/