16.09.2019
Astronomický kroužek 2019/2020

Ve středu 18. 9. 2019 v 15.30 hodin se uskuteční na hvězdárně zahajovací schůzka astronomického kroužku pro všechny (téměř) příznivce denní a noční oblohy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Zatmění Slunce

Zatmění Slunce

21.04.2015

Dne 20. 3. 2015 nastal na naší části planety velice ojedinělý a výjimečný úkaz - zatmění Slunce. Jako spousta jiných hvězdáren i my ve Valašském Meziříčí jsme 20. březen očekávali s napětím – vyjde počasí nebo ne?

Zatmění Slunce není úkaz, který bychom mohli na obloze sledovat každý den. Letos jsme měli veliké štěstí. Pás totality, místo kde je možné pozorovat úplné zatmění, procházel přes území Špicberků a Faerských ostrovů, ale pás částečného stínu procházel i přes území České Republiky. A proto jsme mohli sledovat zatmění, kdy Měsíc zakrýval až 76 % slunečního disku.

Jak je vlastně možné, že k zatmění došlo? I přesto, že je Slunce několikanásobně větší než Měsíc, je jejich úhlová velikost téměř totožná (0,5 obloukového stupně). Právě díky téměř shodnému úhlovému průměru obou těles na obloze může k úplnému zatmění slunečního disku dojít. Jedná se však o nepříliš častý jev pro dané pozorovací místo. Proto další příležitost ke sledování zatmění Slunce z České Republiky nastane až v roce 2021, kdy bude Slunce zakryto z 16,9 %. Větším zážitkem bude nepochybně až rok 2026, kdy Měsíc zakryje až 88,5 %. Více o zatmění Slunce se můžete dozvědět na stránce tomuto úkazu věnované.

Jelikož zatmění Slunce probíhalo v pátečních dopoledních hodinách, bylo pravděpodobné, že velké množství lidí nebude mít možnost sledovat tento jev přímo na obloze. Proto jsme se rozhodli připravit on-line přenos zatmění Slunce (díky nápadu a realizaci Jáchymem Bulkem). Prvotní očekávání návštěvnosti byla v řádech stovek návštěvníků. Jak se ale blížil začátek zatmění, začali nás kontaktovat různí zájemci o možnost sledování živého přenosu, a v tom se očekávání prudce zvedla. I přes několik technických obtíží a problémů se nám nakonec podařilo vše úspěšně spustit. Celkově naše stránky v den zatmění navštívilo přibližně 18 000 návštěvníků, stránky byly zobrazeny 250 tisíckrát, a to nejen z České Republiky, ale také z našich sousedních států a několika vzdálených států jako např. Finsko, Indonésie či Itálie. Na stránkách živého přenosu jsme návštěvníkům nabídli pohled na Slunce nejen pomocí dalekohledu s filtrem H-alpha a Ca II K, pohled focený fotoaparátem s nasazenou Astro Solar folií, ale také pohled na prostor před hlavní budovou hvězdárny, kde byly instalovány přenosné dalekohledy pro pozorování tohoto úkazu..

Protože střední Evropě počasí přálo, nebyl zde jediný důvod proč této jedinečné příležitosti nevyužít.

Hvězdárna samozřejmě nenabízela zájemcům o zatmění Slunce jen online přenos, ale také možnost návštěvy hvězdárny. První návštěvníci přicházeli v pátek 20. března na hvězdárnu už od 6:30, protože si (většinou cestou do práce) přišli koupit „takové to sklíčko na pozorování“. Skupina opravdu prvních návštěvníků ze ZŠ Jablůnka dorazila před devátou hodinou a poté už na hvězdárnu návštěvníci přicházeli průběžně celé dopoledne. Byly to organizované skupiny žáků a studentů z místních škol, rodiny s dětmi, pracující, kteří si odskočili z práce, a také senioři z nedalekého penzionu. Někteří se jen podívali a odešli, někteří zůstali na celý průběh zatmění a využili volnějších chvil k diskusi. Školní třídy si ještě prohlédly další nové expozice v hale i na zahradě hvězdárny, stále obsazené byly hlavně sluneční hodiny. Hvězdárnu tak navštívilo dohromady 510 návštěvníků.

Částečné zatmění s nadšením pozorovala řada astronomů. Na internetu se i během zatmění objevovalo několik pěkných snímků. Jedna z galerií, na kterou jste mohli nahrávat Vaše snímky, byla zveřejněna na astránkách astro.cz.

Na závěr jsme tuto akci vyhodnotili jako velice povedenou a děkujeme jak všem návštěvníkům hvězdárny, tak také návštěvníkům našeho internetového přenosu. Doufáme, že jste si tento jedinečný zážitek nenechali ujít a užili jste si jej. Společně se těšíme na další zatmění Slunce, které u nás nastane za 6 let.

Animace vytvořená z vybraných snímků
z celého průběhu zatmění v čáře Ha.
Časové skoky jsou přibližně po 6 minutách. Video jesloženo
z celkem 32 snímků.
Animace taktéž vytvořená z výběru všech snímků tentokrát ale z dalekohledu v čáře CaIIK. Skládá se z celkem 30 snímků.

Na závěr ještě časosběrné video video z areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, pořízené dne 20. března 2015 při částečném zatmění Slunce. Zpracoval Jáchym Bulek.

autor: Jáchym Bulek