Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.
Ve školním roce 2022/2023 otevíráme klub pro děti, které budou v tomto školním roce navštěvovat 3. – 5. třídu ZŠ.
Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.
Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.
01.02.2016
Aneb malé shrnutí postřehů po pěti letech od vzniku a zařazení do nabídky pořadů
Robotika je název programu, který patří ke speciálním vzdělávacím pořadům hvězdárny a pravděpodobně jej už můžeme zařadit k oblíbeným stálicím naší nabídky. Program je určen především pro žáky vyšších ročníků základních škol a studenty škol středních. Vznikl jako nápad k rozšíření a zatraktivnění programové nabídky hvězdárny v rámci projektu Obloha na dlani, přičemž v poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem o jeho realizaci. Onen zvýšený zájem částečně přisuzujeme skutečnosti, že s roboty a celým vybavením1 můžeme přijet za žáky do školy.
Díky skutečnosti, kdy se jedná o výrobky z Lega, které máme spojeno spíše s hraním a zábavou, žáci většinou ani nepostřehnou, že se učí základům algoritmizace a programování (což mimochodem souvisí s méně oblíbenými technickými předměty). Celý program tak do písmene naplňuje rčení „škola hrou“, protože s nadsázkou řečeno: „Kdo by si přece ve škole nechtěl místo učení hrát s Legem?“
Ovšem hlavní přínos, v němž dnes spatřujeme největší potenciál programu je, že vede k samostatnému myšlení a rozvoji tvůrčích dovedností. Na počátku jsme si mysleli, že připravíme sadu úkolů, návodů na řešení, seznámíme žáky s novou technologií a ti pak budou plnit úkoly podle našich představ. Nicméně ukázalo se, že v případě jakéhokoli programování řešení úkolů, můžeme ke stejnému výsledku dojít za použití několika rozličných cest. Nezřídka se pak stává, že různé skupinky řeší zadanou úlohu po svém... A nutno dodat, že obvykle úspěšně.
Zmíněným Legem máme namysli celkem šest stavebnic z kategorie Mindstorms, které obsahují vlastní minipočítač, pohonné jednotky a sadu senzorů pro orientaci v prostoru. Přestože se na první pohled může zdát, že naprogramovat takového robota alespoň trochu smysluplně může zabrat čas v řádech měsíců, je celý vzdělávací program, díky pokročilým metodám grafického zobrazení jednotlivých ovládacích prvků, dlouhý pouhé tři vyučovací hodiny.
Na závěr nezbývá než podotknout, že program robotika je jedním z našich nejoblíbenějších a většinou se o něm na škole mluví ještě dlouho po našem odjezdu.
[1] Díky bezplatnému převodu majetku v rámci Zlínského kraje se nám postupně daří získávat starší notebooky, které slouží výhradně pro potřeby programování robotů a nechybí tak v provozu hvězdárny.
autor: Tomáš Pečiva