Naši hvězdárnu navštívil dne 15. 5. 2025 Pavel Gabzdyl, přední popularizátor astronomie a největší fanoušek Měsíce. Mimo to, že nám přednesl krásnou přednášku Kosmická střelnice, jsme ho stihli i vyzpovídat.
Vznik hvězdárny ve Valašském Meziříčí byl úzce spjat s činností místních amatérských astronomů... . Projekt byl úspěšně dokončen v roce 1955 a stal se výsledkem úsilí, v němž hrála roli také jejich aktivní účast v České astronomické společnosti.
Hned v prvních dnech roku 2025 jsme dosáhli v rámci projektu velké modernizace Hvězdárny Valašské Meziříčí dalšího významného cíle. Po více než deseti letech můžeme změnit první příčku ve velikosti primárního zrcadla našeho největšího dalekohledu - od počátku roku 2025 patří půlmetrovému zrcadlovému dalekohledu typu Newton.
01.02.2016
Aneb malé shrnutí postřehů po pěti letech od vzniku a zařazení do nabídky pořadů
Robotika je název programu, který patří ke speciálním vzdělávacím pořadům hvězdárny a pravděpodobně jej už můžeme zařadit k oblíbeným stálicím naší nabídky. Program je určen především pro žáky vyšších ročníků základních škol a studenty škol středních. Vznikl jako nápad k rozšíření a zatraktivnění programové nabídky hvězdárny v rámci projektu Obloha na dlani, přičemž v poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem o jeho realizaci. Onen zvýšený zájem částečně přisuzujeme skutečnosti, že s roboty a celým vybavením1 můžeme přijet za žáky do školy.
Díky skutečnosti, kdy se jedná o výrobky z Lega, které máme spojeno spíše s hraním a zábavou, žáci většinou ani nepostřehnou, že se učí základům algoritmizace a programování (což mimochodem souvisí s méně oblíbenými technickými předměty). Celý program tak do písmene naplňuje rčení „škola hrou“, protože s nadsázkou řečeno: „Kdo by si přece ve škole nechtěl místo učení hrát s Legem?“
Ovšem hlavní přínos, v němž dnes spatřujeme největší potenciál programu je, že vede k samostatnému myšlení a rozvoji tvůrčích dovedností. Na počátku jsme si mysleli, že připravíme sadu úkolů, návodů na řešení, seznámíme žáky s novou technologií a ti pak budou plnit úkoly podle našich představ. Nicméně ukázalo se, že v případě jakéhokoli programování řešení úkolů, můžeme ke stejnému výsledku dojít za použití několika rozličných cest. Nezřídka se pak stává, že různé skupinky řeší zadanou úlohu po svém... A nutno dodat, že obvykle úspěšně.
Zmíněným Legem máme namysli celkem šest stavebnic z kategorie Mindstorms, které obsahují vlastní minipočítač, pohonné jednotky a sadu senzorů pro orientaci v prostoru. Přestože se na první pohled může zdát, že naprogramovat takového robota alespoň trochu smysluplně může zabrat čas v řádech měsíců, je celý vzdělávací program, díky pokročilým metodám grafického zobrazení jednotlivých ovládacích prvků, dlouhý pouhé tři vyučovací hodiny.
Na závěr nezbývá než podotknout, že program robotika je jedním z našich nejoblíbenějších a většinou se o něm na škole mluví ještě dlouho po našem odjezdu.
[1] Díky bezplatnému převodu majetku v rámci Zlínského kraje se nám postupně daří získávat starší notebooky, které slouží výhradně pro potřeby programování robotů a nechybí tak v provozu hvězdárny.
autor: Tomáš Pečiva