Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.
Ve školním roce 2022/2023 otevíráme klub pro děti, které budou v tomto školním roce navštěvovat 3. – 5. třídu ZŠ.
Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.
10.03.2017
Dne 8. března 2017 se v učebně hvězdárny potkali pedagogové z mateřských škol z okolí Valašského Meziříčí a Nového Jičína (Zubří, Rybí, Kopřivnice). Cílem tohoto setkání bylo další vzdělávání tzv. DVPP (doplňkové vzdělávání pedagogických pracovníků).
Obsahem pak jednoduché experimenty (fyzikální), které lze provádět s dětmi od 2 let věku. Autorka tohoto akreditovaného školení Mgr. Dobromila Patáková z vyškovské hvězdárny jej nazvala „Jak motivovat předškolní děti v zájmu o přírodní vědy pomocí jednoduchých pokusů“. Seminář se na hvězdárně konal již podruhé.
Za poměrně složitým názvem se však skrývaly 4 hodiny teorie a praxe o tom, jak motivovat děti z mateřských škol k hraní si na vědce. Vzduch není jenom to, co dýcháme, ale i bezva prostředek k zjištění, že bez něj oheň nehoří a že v něm je i trochu kyslíku. Starý CD disk nepatří do koše, ale na stůl malých vědců pro experimenty se světlem. Do tohoto výčtu patří i výroba oxidu uhličitého z prášku na pečivo.
Cílem semináře, jak sama řekla autorka semináře, „je povzbudit pedagogy v další oblasti výchovy dětí, v podpoře poznání přírodních zákonitostí už od útlého věku“. Dle ohlasů jsou metodiky a samotné pokusy v pedagogické praxi mateřských škol využitelné. V závěrečné diskuzi se také paní učitelky pochlubily svými přístupy a pokusy, které realizují. Obohacení bylo oboustranné.
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č. j. MSMT-655/215-1-201.
autor: Radek Kraus