02.02.2023
Astronomická olympiáda

Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout  např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Zatmění Slunce jsme nakonec viděli!

Zatmění Slunce jsme nakonec viděli!

Hned 4. ledna 2011 se nad našimi hlavami odehrál jeden z nejzajímavějších astronomických úkazů tohoto roku – částečné zatmění Slunce, při kterém Měsíc zakryl téměř 80% slunečního kotouče. Úkaz jsme očekávali s patřičným napětím a obavami, neboť lednové počasí na Valašsku obvykle nepřeje astronomickým pozorováním.

Úkaz začínal krátce po osmé hodině ranní a již touto dobou se na hvězdárně začali scházet návštěvníci z řad veřejnosti, a to přesto že venku panoval tuhý mráz a sněžilo. Na exkurzi spojenou s pozorováním zatmění byly předem objednány i tři školní exkurze. Přestože časně ráno panovalo na Valašsku polojasno, v době začátku úkazu bylo skoro zataženo a obloha nevěstila nic dobrého.

Pro návštěvníky jsme měli sice připraven náhradní program v sále hvězdárny, kam se ale vleze jen 50 osob, což po příchodu školních exkurzí značně limitovalo naše možnosti. Vzhledem k panujícím teplotám nepřipadalo v úvahu ani obvyklé střídání exkurzí v pozorovatelně (kdo by tam vydržel v tom mraze a přitom neviděl nic). Díky sněžení nebylo možné do poslední chvíle vytáhnout ani přenosné přístroje. Zkrátka jednu chvíli už to vypadalo dost beznadějně.

Ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. V 9:15 jsme poprvé na pár okamžiků spatřili Slunce. Oblaka se pomalu začala trhat. Právě včas abychom spatřili maximální fázi zatmění. Jak rychle to jen šlo jsme připravili dostupnou techniku v pozorovatelně i na ploše před hvězdárnou, kam jsme umístili nový sluneční dalekohled s Herschelovým helioskopickým systémem a poprvé na zkoušku také chromosférický dalekohled LUNT LS60THa. Oba tyto přístroje byly zakoupeny v rámci projektu Výstavou ke spolupráci a poznání spolufinancovaného Evropskou unií.

Pohled těmito přístroji byl doslova úchvatný. Po dobu asi půl hodiny jsme mohli na naprosto čisté obloze pozorovat zubatý okraj Měsíce společně slunečními skvrnami a patrnou granulací fotosféry Slunce. Pohled do chromosférického dalekohledu nabídl Slunce s řadou nápadných filamentů. Nádhera!

Krátce před půl jedenáctou se obloha začala opět zatahovat a konečnou fázi zatmění jsme opět spatřili již jen v dírách mezi mraky.

Přes všechny problémy způsobené hlavně mrazivým a nevyzpytatelným počasím se nakonec podařilo úkaz z Valašského Meziříčí pozorovat. Hvězdárnu navštívilo na 120 (snad spokojených) návštěvníků.

Na shledanou se těšíme například při zatmění Měsíce 15. června 2011 nebo při jiné příležitosti.