Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronomové na cestách za publikem

Astronomové na cestách za publikem

Fryšták, Prostřední Bečva, hrady ve Štramberku nebo Starém Jičíně... To je jen několik ukázkových případů, kdy pracovníci naší hvězdárny naloží dalekohledy s příslušenstvím a – většinou o víkendech – zamíří za amatérskými zájemci o astronomii, aby jim zprostředkovali krásy noční oblohy.

„Děláme to tak už léta, vždy o letních prázdninách, v případě zájmu i v září a říjnu,“ říká odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva. S kolegy používá při schůzkách s astronomií několik přenosných dalekohledů pro různé druhy pozorování. Součástí programu bývá poutavé vyprávění o aktuálním dění na obloze i o vesmíru obecně. Jedinou podmínkou je příznivé počasí a alespoň trochu jasné nebe.

„Je to pro nás příjemné rozptýlení, spojené s výletem na zajímavá místa,“ líčí Pečiva. Úchvatné zážitky si odnášejí také posluchači. Na většině míst si proto zvou astronomy každý rok, často i několikrát za sezonu. „Zvláště zajímavé to bývá pro rodiny s dětmi. Pro nejmenší diváky je atraktivní pohled na velké planety Jupiter a Saturn. Když je potom přemůže spánek, povídáme si s dospělými o mlhovinách, hvězdokupách i samotné podstatě vesmíru,“ usmívá se Pečiva.

Prázdninový kalendář je už sice plný, ale i v následujících dvou měsících se na obloze budou dít zajímavé věci, které astronomové mohou divákům přiblížit. Jejich návštěvu si lze objednat na telefonu 571 611 928 nebo e-mailu info@astrovm.cz. Více informací na www.astrovm.cz.

Kdy a kde se s astronomy ještě setkáte