Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – únor 2019

Pozorování proměnných hvězd – únor 2019

Ani tento měsíc to nebyla žádná sláva, celkem jsme využili 5 pozorovacích nocí a pořídili 13 403 měření jasností proměnných hvězd. Pozornost byla i tentokrát věnována eruptivním hvězdám. Pomalu nám končí pozorovací okno BX Tri. Ještě je v současné době pozorovatelná nad západním obzorem. 16. února se podařilo zaznamenat druhou erupci u této zákrytové dvojhvězdy. Nastala v 19h31m UT, trvala 13 minut a amplituda zjasnění byla 0,18 magnitudy. U tohoto systému sledujeme také ve spolupráci s Astronomickým ústavem UK vývoj O-C diagramu a vypadá to, že už jsme zaznamenali obrat, což umožní přesnější výpočet periody oběhu třetí hvězdy.

Eruptivní dvojhvězda GJ 3236 Cas se tento měsíc také činila. Díky spolupráci s kolegou Františkem Bílkem máme zaznamenáno celkem 10 erupcí, z toho dvě pozorované společně. Zajímavostí byla erupce z 8. února, kdy byla zaznamenána sedmiminutová zastávka v maximu jasnosti. Je to první takový případ pozorovaný u tohoto hvězdného systému. Potěšitelná byla i aktivita eruptivní hvězdy UCAC4-796-009676 (CzeV 1456 Cas), která se nachází v těsné blízkosti GJ 3236. U ní bylo pozorováno 5 erupcí.
Další objekty zimní a jarní oblohy se postupně dostávají do centra pozornosti, mnohé z nich patří do skupiny zákrytových dvojhvězd s malou hmotností. U nich očekáváme také chromosférickou aktivitu doprovázenou erupcemi, ale také budeme sledovat jejich vývoj O-C diagramu.

Obrázek 1:
Světelná křivka erupce GJ 3236 Cas získaná 8. února Františkem Bílkem na pozorovatelně z Trhových Svinů. Kromě postupného zjasnění do maxima je patrná zastávka na dobu 7 minut. Následně dochází k rychlému pohasnutí trvajícímu 13 minut, které je následováno pozvolnějším poklesem jasnosti trvajícím 29 minut. Následuje začátek zákrytu primární hvězdy sekundární hvězdou. Vzhledem k tomu, že na začátku zákrytu je jasnost systému větší než před začátkem erupce, je možné, že sekundární hvězda mohla zakrývat aktivní oblast na primární hvězdě.