22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – únor 2018

Pozorování proměnných hvězd – únor 2018

V současné době nás provází nevyzpytatelné počasí a zahlédnout jasnou noční oblohu je skoro zázrak. Ten se v lednu a únoru odehrál pouze dvakrát, nicméně to bylo pro některé proměnné hvězdy ve správný okamžik.
V blízkosti dlouhodobě studované eruptivní hvězdy GJ 3236 Cas se kromě dvou námi objevených nových zákrytových dvojhvězd nachází další s označením V1179 Cas. Tuto zákrytovou dvojhvězdu objevil Sebastián Otero v roce 2008 v databázi prohlídky oblohy NSVS a určil její periodu oběhu na 1,66859 dne. Jedná se o typickou představitelku algolid, tedy oddělené zákrytové soustavy. Soustava má jasnost 12,9 magnitudy mimo zákryt a v databázi VSX se uvádí, že pokles během zákrytu je pod 13,6 magnitudy. Je to dáno tím, že v databázi NSVS není příliš mnoho dat pro stanovení celé fázové křivky a přehlídkové dalekohledy NSVS poklesy pod 13,6 magnitudu nezaznamenají.
Díky většímu zornému poli našeho dalekohledu v západní kopuli bylo možné současně snímat jak GJ 3236, tak i V1179 Cas. 30. září 2017 se nám podařilo zaznamenat sestup do minima a zastávku v minimu. Oproti předpovědi však předpokládané minimum nastalo zhruba o šest hodin později. Podle této skutečnosti byly opraveny následné předpovědi a nezbylo než čekat na vhodnou konstelaci předpovědi minima a jasné noční oblohy. Relativně brzy se podařilo odpozorovat sekundární minimum 16. října 2017. Pokles jasnosti odpovídal i datům z NSVS uvedené Oterem, tedy kolem 0,1 magnitudy. Trvání sekundárního minima vychází na 7 hodin a 20 minut. Potom se dlouho nedařilo získat podrobnosti o primárním minimu, až jsme se dočkali 25. a 30. ledna 2018, kdy podle předpovědi měla být pozorovatelná. Potvrdil se hluboký pokles svítivosti o 1,72 magnitudy, takže systém v minimu dosahuje zhruba 14,6 magnitudy. Z fázové světelné křivky bylo možné určit jednak parametry d a D, tedy délku trvání zastávky v minimu (1 hodina a 42 minut) a trvání celého zákrytu (7 hodin a 2 minuty). Po dosazení do vztahů pro výpočet poměru velikostí jednotlivých hvězd v zákrytové soustavě vychází tento poměr 1 : 1,63.

Obrázek 1: Fázová světelná křivka V1179 Cas získaná v rozmezí září 2017 – leden 2018