22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd – říjen 2019

Pozorování proměnných hvězd – říjen 2019

Během měsíce října bylo možné sledovat noční oblohu sedmkrát a celkem bylo pořízeno 30 482 měření proměnných hvězd. Do hledáčku se podařilo dostat i několik eruptivních hvězd z našeho programu, které předvedly i několik zjasnění. Několik nocí jsme věnovali poli s podezřelou zákrytovou dvojhvězdou NSVS 8626028 Vul a u ní objevili novou zákrytovou dvojhvězdu, nyní označenou jako CzeV2560 Vul.

Noci se prodlužují a pokud se vyjasní či odejde mlha, získáme dostatečnou pozorovací řadu během jedné noci. Pokračujeme ve fotometrii pole s eruptivní hvězdou GJ 3236 Cas, kde po pěti letech pozorovací řady se možná objevuje změna ve frekvenci erupcí. Například během noci z 23. na 24. října jsme zaznamenali tři erupce. Na obrázku 1 je vidět četnost erupcí GJ 3236 Cas během 220 pozorovacích nocí v rozmezí let 2014 – 2019. Zdá se, že zhruba od srpna 2018, což odpovídá v pořadí 175. noci, frekvence erupcí vzrůstá. Druhá eruptivní hvězda ve stejném poli je mnohem klidnější, u ní se na erupce čeká podstatně delší dobu. Stejná situace je i u další eruptivní hvězdy, 4UC 842-009040 Cam, kterou objevil v roce 2018 Stanislav Daniš. Tady jsme si museli počkat skoro jeden rok, než jsme zaznamenali třetí rychlé zjasnění o 0,06 magnitudy od objevu. Je ale nutné podotknout, že tomuto poli nevěnujeme tolik pozorovacího času.

Na žádost jedné studentky, která se věnuje fotometrii proměnných hvězd, jsme sledovali pole se zákrytovou dvojhvězdou NSVS 8626028 Vul. Tady byla nejednoznačná identifikace objektu, kdy v různých katalozích byly takto označeny dvě různé hvězdy. Po několika nocích se podařilo zápletku rozmotat a vedlejším produktem byl objev nové proměnné hvězdy ve stejné oblasti. Zákrytová dvojhvězda, nyní označená jako CzeV2560 Vul, je typu W UMa s periodou oběhu složek 0,319356 dne.

Obrázek 1. Četnost erupcí GJ 3236 Cas v letech 2014 – 2019. V tomto časovém rozmezí byla sledována 220 krát. Na první pohled se zdá, že větší počet erupcí se pozoruje od 175té noci, tedy zhruba od srpna 2018, ale může se jednat i o nějaký výběrový efekt.