22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Vulkanický prach nad Evropou na jaře 2009

Vulkanický prach nad Evropou na jaře 2009

16.04.2009

Asi si ještě vzpomenete na konec léta loňského roku, kdy nás překvapily vulkanické soumraky. Pachatelem tehdy byla aljašská sopka Kasatochi. Na jaře roku 2009 se situace opakuje. Tentokrát je za prach v atmosféře zodpovědný jiný vulkán na Aljašce – Mt. Redoubt. Kromě vulkanickým prachem zbarvených východů a západů Slunce, se zaprášení atmosféry projevuje třeba také na odstínu světla našeho souputníka Měsíce.

Více informací naleznete například v následujících odkazech - česky na serveru astro.cz se spoustou dalších odkazů a fotogalerií; anglicky na spaceweather.com nebo na stránkách americké organizace AVO (Alaska Volcano Observatory - avo.alaska.edu].

Pár zajímavých snímků naleznete také v naší fotogalerii, která bude průběžně doplňována. Poslední doplnění proběhlo 20.4. po barevném soumraku 19., který byl zachycen zde ve Valašském Meziříčí (viz galerie), ale také kamereámi sítě Humlnet (snímek).