22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

Průběh slavnostního setkání doprovodila vřelá slova Libora Lenži, ředitele hvězdárny, o záchraně dřevěné hvězdárny v 90. letech 20. století a o jejím významu pro současnost. Místostarostka Valašského Meziříčí Zdislava Odstrčilová se v přímluvě k účastníkům vyznala ze svých pokusů o pozorování noční oblohy a zároveň vyzvala k těsnější spolupráci s hvězdárnou. Stavbu hvězdárny a okolnosti vzniku připomněl Radek Kraus, který se stal i průvodcem účastníků shromáždění po Ballnerově hvězdárně.

Vrcholem celého slavnostního dění byla přítomnost a promluva paní Růženy Jungbauerové vnučky Antonína Ballnera. Její vzpomínání na dědečka a prázdniny prožívané na Zádruze a Stínadelch byla plná lidskosti, poučení a krásy, kterou jí pobyt ve Valašském Meziříčí přinášel. Dále pak znalci regionální historie, ale i ostatní účastnicí ocenili doposud neznámé a skryté informace o osobnosti Antonína Ballnera. V závěru setkání obdržela hvězdárna od paní Jungbauerové kopii skici s portrétem Antonína Ballnera, jejímž autorem byl malíř Josef Hapka (1912-1987), a slavnostní album vytvořené přáteli amatérskými hvězdáři k příležitosti jeho 50. narozenin.

Osobnost Antonína Ballnera byla zcela mimořádná nejen z důvodu dodnes stojící dřevěné observatoře, ale jako pedagoga a organizátora, který zcela neotřele dokázal v myslích svých souputníků, dětí a vnuků zapalovat touhu po vědění.