22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Přechod Merkuru v přímém přenosu

Přechod Merkuru v přímém přenosu

09.05.2016

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Jak pozorujeme?

Pro odborná pozorování Slunce je hvězdárna vybavena řadou starších i nových přístrojů, umožňujících pořizovat přehledové a detailní snímky slunečního disku ve viditelném světle i ve vybraných spektrálních čarách (vodíku H-alfa – na vlnové délce 656 nm a vápníku CaII K – na vlnové délce 393 nm). Přístroje nejsou používány pro vizuální pozorování, ale jsou vybaveny CCD kamerami schopnými pořídit až dva snímky za sekundu. Ze získané série snímků je možné pomocí automatického software vybrat ten nejlepší (pořízený za aktuálně nejlepších atmosférických podmínek). Takto vybrané snímky budou při našem přenosu nahrávány na server, a to tak často, jak to umožní aktuální stav internetové sítě. Záběry Merkuru na slunečním disku si tak budou moci on-line přes internet prohlédnout i zájemci, kteří nemohou na hvězdárnu zavítat osobně.

Přístroje na plošině Odborné pracoviště

Na co se můžete těšit?

Pozorování bude probíhat pomocí čtyř přístrojů. Dva dalekohledy budou snímat celý sluneční disk v čáře vodíku H-alfa a vápníku CaII K. Bude tak možné sledovat pouť drobného Merkuru po slunečním disku společně se strukturami ve střední vrstvě sluneční atmosféry (chromosféře). Tyto přehledové snímky budou doplněny detailními záběry částí slunečního disku, do kterých se Merkur bude aktuálně promítat, a to opět jak v čáře H-alfa tak CaII K.

Kde přenos najdete?

Od roku 2013 provozuje Hvězdárna Valašské Meziříčí specializované webové stránky věnované pozorování Slunce na adrese PozorovaniSlunce.eu. Stránky vznikly v rámci projektu Se Sluncem společně, realizovaného ve spolupráci se slovenským partnerem, kterým byla Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste. Projekt byl spolufinancován z Fondu Mikroprojektů Operačního programu Přeshraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007 – 2013. Na těchto stránkách bude dostupný i přenos přechodu Merkuru přes sluneční disk a to konkrétně na adrese PozorovaniSlunce.eu/Transit-Merkuru.

Autorem stránky k tranzitu Merkuru a celé koncepce přenosu je mladý externí spolupracovník hvězdárny Jáchym Bulek. V rámci projektu Společně se Sluncem byly rovněž zakoupeny nové nebo rekonstruovány a dovybaveny starší přístroje, jejichž prostřednictvím bude přenášené pozorování probíhat.

Koláž ukazující snímky ze sluneční chromosféry ve spektrální
čáře Ca II K ze dne 4. 8. 2015.
Koláž ukazující snímky ze sluneční chromosféry ve spektrální
čáře H-alfa 16. 7. 2015.
Snímek z přechodu planety Venuše přes sluneční disk v roce 2012 pořízený jedním z přístrojů, který budeme používat i letos. Pro srovnání je dokreslen kotouček Merkuru v přibližně správné velikosti.

Počasí?

V případě nepříznivých meteorologických podmínek bude přenos realizován v omezené podobě nebo se neuskuteční vůbec. O aktuálním stavu budeme informovat.

Zdroje a doporučené odkazy:

[1] Projekt Se Sluncem společně
[2] Kde všude v ČR bude probíhat pozorování úkazu?