22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Noční svítící oblaka

Noční svítící oblaka

13.07.2009

Noční svítící oblaka (noctilucent clouds – NLC) jsou ne zcela objasněným atmosférickým jevem, který je pozorovatelný v období kolem letního slunovratu, v průběhu června a července.

Podstata jevu je následující. Ve vysoké atmosféře, ve výškách až kolem 80 km nad povrchem, se vytváří shluky ledových krystalů. Tyto za normálních okolností nepozorovatelné objekty jsou osvětleny Sluncem, které už ale v daném místě na povrchu zapadlo pod obzor. V průběhu soumraku (kolem 21:30 SELČ) se na obloze nad severním či severozápadním obzorem objeví jemné modro-stříbrné cáry připomínající vzhledem cirrovitou oblačnost. Celý úkaz trvá desítky minut maximálně ale cca dvě hodiny. Může se vyskytnout také nad ránem před východem Slunce.

Spekuluje se, že za zvýšenou četností výskytu těchto oblaků je nižší aktivita Slunce, která významně ovlivňuje podmínky ve vysoké atmosféře. Někteří odborníci dávají výskyt NLC do souvislosti také s globální změnou klimatu, neboť pozorování NLC jsou záležitostí posledních 100 až 200 let. Přestože se jedná o nápadný úkaz, nepodařilo se jej (přinejmenším v současné míře) dohledat v historických záznamech.

Více informací o NLC můžete najít například na následujících serverech [ukazy.astro.cz/nlc, spaceweather.com]. Fotografie z 12.7. 2009 naleznete v naší fotogalerii.

Máte-li nějaké snímky NLC z letošního roku, pořízené na Valašsku, a chcete-li je zveřejnit, naváhejte a zašlete je s popisem na tuto e-adresu.

* Hned 13.7. 2009 bylo možné pozorovat ještě intenzivnější NLC a to jak ve večerních tak v ranních hodinách. Viděli jste? Večer 13.7. byl vůbec unikátní, nočním svítícím oblakům totiž předcházel intenzivní vulkanický soumrak [Foto].