13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Slunce v dalekohledu i na webu

Slunce v dalekohledu i na webu

Po dlouhém půstu se mohou astronomové opět zaměřit na pozorování Slunce. Pro veřejnost zřídili i speciální webové stránky.

Bezmála tři roky trvalo období slunečního minima, v němž projevů aktivity na naší mateřské hvězdě výrazně ubylo. To se nyní začíná měnit, i ke spokojenosti pracovníků naší hvězdárny, kteří se pozorováním Slunce dlouhodobě zabývají.

„Slunce se zvolna probouzí do dalšího cyklu své aktivity, a my jsme s použitím moderní techniky opět připraveni pozorovat zejména sluneční skvrny, erupce i takzvané protuberance, což jsou oblaka vodíkové plazmy nad povrchem Slunce,“ informuje ředitel hvězdárny Libor Lenža s tím, že už zaznamenali první projevy obnovené sluneční aktivity. „Na podzimním Slunci se objevily velké skvrny, jak jsme na ně zvyklí,“ dodává ředitel.

Pozorování Slunce se naše hvězdárna věnuje nepřetržitě od roku 1957. „Zpočátku probíhalo fotograficky, nyní pomocí elektronických detektorů,“ připomíná ředitel. Zvláštní pozornost se soustředí na průběh slunečních erupcí. „Snažíme se zaznamenat je v co nejucelenější podobě, tedy jak se mění jejich intenzita v čase, abychom lépe poznali fyzikální stránku těchto jevů. Zároveň jsme schopni změřit s určitou přesností intenzitu záření a při poměrně rychlém snímání také změny v erupcích,“ vysvětluje Lenža.

Po blížící se zimě, která hvězdářům obvykle příliš nepřeje, se pozorování naplno rozběhne na jaře příštího roku. Ve snaze probudit zájem laické veřejnosti, zejména školáků a studentů, zřídili astronomové webové stránky www.pozorovanislunce.eu. „Díky jejich propojení s dalšími pracovišti uživatelé snadno zjistí, jak Slunce aktuálně vypadá a jak je aktivní. Najdou tam rovněž současné i archivní výsledky našich pozorování, ale i návody a informace k pozorování Slunce i sluneční fyzice, včetně odborných článků,“ upřesňuje ředitel hvězdárny.