S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Byla zahájena stavba nové budovy Kulturně-kreativního centra (KKC), která vyroste na místě někdejších garáží u ulice J. K. Tyla. Ty už byly srovnány se zemí a nyní se pokračuje v budování hlubokých základů. KKC nabídne především mládeži prostor pro tradiční i netradiční vzdělávací akce. Nejen mládež bude mít zde, v KKC vybaveném adekvátně zařízenými prostory nejen učeben a pracoven, ale také laboratoří možnost se experimentálně i prakticky na vědě a výzkumu podílet. Objekt by měl začít sloužit veřejnosti od konce roku 2025.
Vzdělávací programy naší hvězdárny odkrývají pozadí jevů a techniky. Jejich ověření ale zbrzdila pandemie koronaviru.
Příprava nových a úprava stávajících výukových programů je náplní projektu nazvaného Společné motivační vzdělávání pro mladé, jímž se nyní zabývá valašskomeziříčská hvězdárna. „Snažíme se vymyslet a v praxi ověřit programy, které by zejména dětem, mládeži a rodinám s dětmi objasnily podstatu fyzikálních a jiných jevů, s nimiž se běžně setkávají, a principy fungování techniky, kterou používají,“ upřesňuje odborná pracovnice hvězdárny Naďa Lenžová.
Projekt navazuje na předchozí vzdělávací aktivity, z nichž některé vznikly před 10 lety a vyžadovaly inovaci. Rozděleny jsou do pěti tematických celků – Pokročilá robotika, Magnetismus a mechanika tekutin, Optika a optické jevy v životě, rozšířený o spektroskopii, dále Mechanika pro mateřské a první stupeň základních škol a poprvé i Moderní technika a komunikace. „Zvláště Mechanika má nejmenším dětem pomoci pochopit a prakticky vyzkoušet principy jednoduchých strojů, jakými jsou kolo, páka, kladka nebo nakloněná rovina. Zároveň je chceme přimět, aby se nad těmito jevy zamyslely,“ doplňuje odborná pracovnice hvězdárny.
Příprava vzdělávacích a výukových programů zahrnuje rovněž nákup potřebných pomůcek. „Pořídili jsme například nové sady programovatelných robotů Lego, Van de Graaffův generátor, laserový box a dálkoměr, GPS navigaci, soubor školních konstrukčních prvků, ale i pomůcky, které doplňují současné vybavení nebo slouží k jeho obměně,“ vyjmenovává Lenžová a dodává: „Pomůcky k některým programům, zejména k Mechanice, vznikají přímo u nás, protože chceme, aby byly opravdu názorné, velké a funkční a děti si je mohly osahat.“
Náklady na realizaci činí zhruba 600 tisíc korun, z toho 85 procent poskytl Fond malých projektů Operačního programu Přeshraniční spolupráce SR-ČR. „Obě země na projektu úzce spolupracují. Jednotlivé programy a metodiku sdílíme s kolegy ze slovenských škol i hvězdáren. Vzájemně si tím pomáháme,“ oceňuje přednosti mezinárodní spolupráce ředitel hvězdárny Libor Lenža.
Projekt měl trvat jeden rok a počátkem letošního listopadu měl skončit. Vzhledem k pandemii koronaviru byl prodloužen do 30. dubna 2021. „Vzdělávací programy máme hotové. Na srpnovém semináři ve Starých Hamrech jsme je představili učitelům, které velmi zaujaly. Na jejich bezplatné ověření v samotných školách ale kvůli jejich uzavření nedošlo,“ vysvětluje Lenžová, jež věří, že vynucený časový skluz hvězdárna dožene na počátku příštího roku, aby „vypilované“ programy mohla co nejdříve nabídnout široké veřejnosti.
autor: Josef Beneš