22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Párou na Karlovskou pouť a za pozorováním Slunce

Párou na Karlovskou pouť a za pozorováním Slunce

Ten, kdo navštívil v neděli 7. srpna 2011 Karlovskou pouť, a kdo se prodral množstvím stánků v centru Velkých Karlovic až k železniční stanici Velké Karlovice, zastávka, mohl mimo unikátního vlaku taženého parní lokomotivou "Matěj" spatřit také naše provizorně zřízené pozorovací stanoviště se 3 dalekohledy u přejezdu v blízkosti zastávky a pozorovat s námi Slunce. Pozorování Slunce a dojet na pouť vlakem taženým parní lokomotivou bylo možné díky spolupráci Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. a Českých drah, a. s. v rámci akce S párou na pouť ve Velkých Karlovicích.

Během celého dne, kdy přálo počasí a mraky se objevily až v závěru, prošlo kolem dalekohledů několik tisíc lidí, z nichž přes 600 se u nás zastavilo a prohlédlo si sluneční fotosféru a sluneční chromosféru. Ten den bylo na Slunci pozorovatelných několik velkých skvrn a jasně patrné byly také protuberance při pohledu na sluneční chromosféru, což bylo námětem bezpočtu otázek a také několika diskuzí s návštěvníky.

Pozorovatelé od nás neodcházeli s prázdnou. Kromě možnosti zakoupit si 3D pohledy, otočné mapy oblohy a sluneční filtry dostávali zdarma také tištěné výstupy mikroprojektu Astronomické cestování - mapu Nejen astronomický průvodce regionem, což ocenili především turisté, a Cestovanie slnečnou sústavou, což bylo díky krásným obrázkům těles sluneční soustavy s krátkým textem oceněno především dětmi.

Pevně doufáme, že rozvíjející se spolupráce s Českými drahami se bude díky podobným akcím prohlubovat.

autor: Markéta Landová