Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.
Ve školním roce 2022/2023 otevíráme klub pro děti, které budou v tomto školním roce navštěvovat 3. – 5. třídu ZŠ.
Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.
Kurz začal v sobotu v 10h, kdy jsme si během dopoledne popsali souřadnice užívané v astronavigaci (azimut, výška nad obzorem, zeměpisná šířka a délka, GHA a Deklinace objektu) a vysvětlili si princip sextantu a práce s ním, naučili se odečítat hodnoty ze stupnice a nonia sextantu a naučili se sextant zkalibrovat. Popsali jsme si (zatím jen teoreticky) jak probíhá měření výšek objektů pomocí sextantu v praxi, a to jak nad mořským horizontem, tak pomocí umělého horizontu na pevnině.
Zdůraznila se otázka přesného měření času, který je pro určování polohy stejně tak důležitý, jako přesné měření výšek.
Dále jsme si popsali všechny vlivy, o které je třeba měřené výšky opravit - dip (depresi horizontu), refrakci, semidiameter (úhlový poloměr Slunce nebo Měsíce) a paralaxu. Ukázali jsme si, kde lze tyto opravy nalézt v Námořním almanachu.
Po obědě pokračoval výklad použití Námořního almanachu, kdy jsme se naučili vyhledávat v něm GHA a deklinaci Slunce pro libovolný datum a čas v daném roce. Pak následoval výklad první z metod, pomocí nichž se z měření výšky objektu (Slunce) určuje poloha - metoda kulminace (nebo také metoda pravého poledne). Po teoretickém výkladu si absolventi vyzkoušeli zpracovat dva příklady na použití této metody v praxi - první pod vedením lektora, druhý již samostatně. V pauze mezi příklady jsme také vyzkoušeli měření výšek sextantem v praxi, bohužel kvůli zatažené obloze nám musela stačit anténa na protější kopuli hvězdárny, která posloužila jako umělý objekt na obloze.
V neděli dopoledne si absolveni vyzkoušeli spočítat sami ještě jeden příklad na kulminaci, a poté jsme pokračovali výklad druhé z metod na určení polohy - metody Interceptu. Zaměřili jsme se především na aplikaci této metody na měření výšek hvězd a ukázali si práci s tzv. "Leteckými tabulkami" (neboli Tabulky výšek a azimutů hvězd). Po výkladu opět následoval příklad - zpracování naměřených výšek tří hvězd a vykreslení tří pozičních linií do mapy, v jejichž průsečíku se nalezla výsledná poloha.
Závěrem kurzu jsme si ukázali, jak lze zpracovat získaná měření pomocí softwaru Navigator pro Windows.
Petr Scheirich
autor: Libor Lenža