13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Hvězdárna jako ráj čtenářů

Hvězdárna jako ráj čtenářů

Vzácný matematicko-filozofický spis nebo návod na řízení kosmické rakety. I takové skvosty ukrývá hvězdárenská knihovna.

Okolo 8 tisíc knih a další stovky časopisů a sborníků obsahuje veřejná knihovna naší hvězdárny. „Netýkají se jen astronomie, ale také ostatních přírodních věd, dokonce i filozofie,“ ukazuje odborný pracovník a současně knihovník hvězdárny Radek Kraus na svazky, pečlivě srovnané za skleněnými dvířky.

Knihovna je tady od chvíle, kdy hvězdárna v roce 1955 zahájila provoz. „Vznikat začala už ve 30. letech, první svazky byly majetkem astronomické sekce zdejší Muzejní společnosti a později městského muzea,“ doplňuje Kraus. Knižní fond se rozšiřuje pomocí nákupů, přebíráním titulů od jiných knihoven i prostřednictvím darů. Ročně do něj přibudou desítky nových svazků, zejména vědeckých monografií.

Nejcennější svazek, kterým je americké vydání Newtonova spisu Philosophiae Naturalis Principia Mathematica z 18. století, jsme získali od německého vzdělávacího spolku v Karlových Varech. Součástí fondu je i Knihovna Antonína Vítka, zesnulého propagátora kosmonautiky, který nám kromě jiných věnoval letové deníky astronautů i manuál k řízení kosmické rakety Sojuz-Apollo,“ vypráví odborný pracovník hvězdárny.

Knižní svazky i časopisy jsou přístupné široké veřejnosti, ale pouze prezenčně. „Návštěvníci si je mohou zapůjčit a prostudovat v naší badatelně. Domů si je odnést nemohou,“ upozorňuje Kraus. Ročně této možnosti využije několik desítek lidí, převážně amatérských astronomů a studentů. Největší zájem projevují o konstrukce raket a práci s dnes už nepoužívanými přístroji, například sextantem a oktantem.

Letos se hvězdárna zapojila do projektu Slováckého muzea v Uherském Hradišti, spočívajícího ve zřízení společné databáze knihoven paměťových institucí Zlínského kraje s názvem Tritius. „Lidé si na https://knihovny.zlkraj.cz/ mohou vyhledat a rezervovat titul, který chtějí prostudovat,“ popisuje odborný pracovník hvězdárny.