27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Darované šátky připomínají let Apolla 11

Darované šátky připomínají let Apolla 11

Unikátní dar dnes získala naše hvězdárna. Připomíná přistání člověka na Měsíci.

Tři různobarevné bavlněné šátky s nápisy a motivy amerických astronautů a přistávacího modulu představují upomínku na legendární let Apolla 11 z července 1969. „Přinesl je sem Vladimír Černý z Valašského Meziříčí se slovy, že je to rodinná památka, kterou by naším prostřednictvím rád uchoval pro další pokolení jako svědectví o této mimořádné události,“ říká odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Skromný dárce, jenž nestál o přílišnou publicitu a navíc měl naspěch, stačil alespoň sdělit, že šátky získal jeho otec v památném roce 1969 na americkém velvyslanectví v Praze. „Datum 21. července 1969 je na nich natištěno česky. Američané tedy počítali s tím, že svůj technologický úspěch budou propagovat i v tehdejším Československu,“ domnívá se Kraus.

Originální a nečekaný dar chtějí astronomové ukazovat návštěvníkům. „Šátky budou součástí naší expozice, patrně v historické dřevěné Ballnerově hvězdárně. Je tam minimum denního světla, takže látka jen tak nevybledne,“ uvažuje odborný pracovník hvězdárny.

Bavlněné šátky s potiskem na motivy mise Apollo 11 tady nejsou jedinou „americkou stopou“. „Už za minulého režimu tehdejší ředitel Bohumil Maleček navštěvoval americkou ambasádu a z tamní půjčovny filmů vozil dokumenty o kosmonautice,“ připomíná Kraus. „Dělal to ale velmi chytře, protože snímky nejprve promítal místním soudruhům, a když neměli námitek, pouštěl je i  zájemcům z řad veřejnosti,“ popisuje.

Zatím poslední událostí, která naši hvězdárnu dokonce přímo spojovala s americkou kosmickou agenturou NASA, byla osobní návštěva astronauta Andrewa Feustela, od níž letos v létě uplyne 10 let.