27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronomové přijedou za dětmi do škol

Astronomové přijedou za dětmi do škol

Proč cestovat za astronomií, když astronomie může přijet za vámi? Tuto nabídku – v nynější koronavirové době zvláště zajímavou – adresuje naše hvězdárna mateřským a základním školám.

„Děti a jejich učitelé k nám za poznáním a zážitky nemusejí mnohdy složitě cestovat a vystavovat se při tom riziku nákazy. Naložíme teleskop a další pomůcky a vypravíme se za nimi,“ říká odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Programy, jež hvězdárna pro děti z mateřinek a žáky prvního stupně základních škol připravila,  jsou rozmanité a obvykle netrvají déle než hodinu. „Zahrnují pozorování Slunce dalekohledem, povídání o Slunci a jeho vztahu k Zemi a ostatním planetám, ale i vyprávění o krásách noční oblohy. Dětem ukážeme hvězdokupy a mlhoviny a vysvětlíme jejich barvy, tvary i názvy,“ doplňuje Kraus.

Kdo by se chtěl zaměřit na atmosféru, může si zahrát na meteorology. Pracovníci hvězdárny dětem názorně vysvětlí základní jevy a pomohou jim vytvořit vlastní předpověď počasí. Naproti tomu pořad o Slunci, vzduchu a vodě nabízí jednoduché fyzikální pokusy, při nichž tančí rozinky, tečou plyny a světlo se láme místy až do „neviditelna“. Další program odhaluje rozmanitost života na Zemi prostřednictvím živé i neživé přírody jednotlivých světadílů.

„Menším dětem na závěr vyprávíme Pohádku z noční oblohy. Dovědí se, jak se na oblohu dostala třeba souhvězdí Býka, Labutě a Delfína a jak se tam ocitla vánoční kometa,“ dodává Kraus. Návštěvu astronomů si lze objednat na telefonu 571 611 928 nebo na e-mailu info@astrovm.cz. Podrobnosti lze najít na www.astrovm.cz.