22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Valašské pohledy do nebe » Valašské pohledy do nebe

Valašské pohledy do nebe

21.06.2010

Dne 19. 6. 2010 se ve Valašském muzeu v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm uskutečnila akce s názvem "Valašské pohledy do nebe". Byla zaměřena na pozorování zajímavých objektů noční oblohy a uskutečnila se jako doprovodná část programu "Svatojánský večer" v amfiteátru na stráni ve Valašské dědině.

Pořadatelem akce byla Valašská astronomická společnost ve spolupráci s Hvězdárnou Valašské Meziříčí, p. o.  a Valašským muzeem v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm.

Návštěvníci 'Svatojánského večera' se při příchodu do areálu muzea mohli podívat na večerní a noční oblohu hned několika přenosnými dalekohledy. K dispozici byly přístroje o průměru objektivu 76 mm až 150 mm, které dokázaly pokrýt širokou paletu zvětšení i velikostí zorného pole, což například při pohledu na Měsíc návštěvníci velmi ocenili.

Kromě Měsíce jsme na večerní obloze pozorovali planety Venuši a Saturn. Ke spatření byly také dvojhvězdy a nejjasnější objekty vzdáleného vesmíru. Více nám však nedovolily blízké lampy pouličního osvětlení. Pozorování bylo doplněno výkladem o pozorovaných objektech či použité technice. Hovořilo se hned několika jazyky, neboť zahraniční turisté jsou častými návštěvníky muzea.

Návštěvníci si také mohli zakoupit malé suvenýry (pohlednice, 3D pohlednice, mapky a další publikace) ze sortimentu Hvězdárny Valašské Meziříčí a mnozí této příležitosti využili.

Během večera se u našeho stanoviště vystřídalo na dvě stovky návštěvníků. Vzhledem k úspěchu této akce se již uvažuje o jejím zopakování, případně uspořádání na jiných místech i s jinými partnery.