Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní stránka » O nás » Novinky » Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

14.04.2016

Po přivítání všech účastníků předsedkyní Komise pro Regionální spolupráci paní Taťánou Petrasovou se slova ujal předseda Akademie věd ČR Jiří Drahoš, který ocenil stávající i nově se rozvíjející spolupráci mezi pracovišti AV ČR a jednotlivými kraji naší republiky. Ocenil pestrost řešených témat a přínosy spolupráce pro obě strany. Zdůraznil velký zájem Akademie věd na prohlubování této regionální spolupráce od oblasti základního výzkumu, přes předaplikační výzkum, aplikace i řešení akutních problémů v jednotlivých krajích.

Zlínský kraj zastupovala na setkání paní Romana Habartová, vedoucí odboru kultury a památkové péče společně se zástupci Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. Partnerem hvězdárny za Akademii věd ČR a nositelem projektu je Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského v Praze. Vedoucí projektu pan Martin Ferus představil dosavadní úspěchy a výstupy projektu základního výzkumu R200401521 – Rozvoj pozorování a spektroskopie meteorů a meteoritů. Další informace o projektu najdete v sekci Projekty.

Jednoroční projekt byl realizován již v roce 2015 a v roce 2016 bylo schváleno jeho pokračování. Cílem projektu je spojit pozorování a spektroskopii meteorů ve Zlínském kraji s laboratorními experimenty generování plazmy na povrchu vzorků meteoritů pomocí výkonných laserů na Oddělení spektroskopie Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie věd ČR. Prvním úkolem společné práce bylo zaznamenat spektra meteorů pomocí pozorovací sítě Hvězdárny Valašské Meziříčí. V rámci kampaně 2015 se podařilo registrovat spektra a dráhy 14 meteoroidů meteorického roje Perseid. Tento meteorický roj pocházející z komety 109P/Swift–Tuttle je velmi vhodný pro pilotní studii v oboru, protože byl již podroben detailnímu rozboru jeho fyzikálních a chemických parametrů a lze tak ověřit použitou instrumentaci i metody práce se spektry. Byly stanoveny fyzikální parametry laserového plazmatu na povrchu meteoritů i plazmatu meteorů a vypočteno zastoupení prvků. Bylo zjištěno, že dynamické aspekty sestupu a nerovnoměrného odhořívání tělesa mají vliv zejména na detekci alkalických kovů.

Pracoviště AV ČR zakoupilo pro srovnávací měření vzorky 12 druhů chondritických meteoritů, které byly následně podrobeny analýze metodou spektroskopie laserem indukovaného průrazu (LIBS) vysoce rozlišujícím spektrografem. Pomocí výbojové aparatury byla též změřena spektra výbojů v kyslíku, dusíku a vzduchu a během návštěvy řešitele projektu na Technické univerzitě v Athénách byla pořízena srovnávací spektra laserových jisker ve vzduchu.

Nejkvalitnější spektrum bylo následně vybráno k další analýze. Nízce rozlišená data získaná pomocí astronomických spektrografů byla následně interpretována pomocí vysoce rozlišených dat z ablačních spekter. Emisní linie byly fitovány konvolucí jednotlivých čar prvků v ablačních spektrech.

Tento projekt napomohl propojit stávající teoretické výsledky, simulace, ablační spektra s vysokým rozlišením s reálnými pozorovacími daty pořizovanými i na území našeho kraje. Projekt také podpořil observační sítě v našem regionu kvalitnějšími přístroji, což umožnilo zapojit do práce další kolegy z okolních oblastí. Pracovníci našich institucí získali přístup ke kvalitnímu laboratornímu vybavení a odborníkům pro měření ablačních spekter pro porovnání měřených spekter s laboratorními a jejich interpretaci. Všechny tyto aspekty pak mohou odborní pracovníci Hvězdárny Valašské Meziříčí dále využívat při své vzdělávací a popularizační činnosti, vyhledávání talentů mezi mladými lidmi a jejich těsnějším zapojováním do reálných programů a projektů vědy a výzkumu.

Vedoucí ostatních projektových týmů prezentovali na setkání velmi rozmanitý okruh projektů od výzkumu provenience dekorativního kamene a surovin vápenného pojiva, přes prezentaci komplexního přístupu pro monitorování a zmírnění dopadů sucha v regionu jižní Moravy, sociálního podnikání v Pardubickém kraji až po výzkum nástěnných maleb Johanna Hausdorfa (1668-1743) na Broumovsku či poetické Brno.

Možnosti spolupráce mezi organizacemi Zlínského kraje a vůbec organizacemi na jeho území a  pracovišti Akademie věd jsou dány rámcovou smlouvou o spolupráci mezi Zlínským krajem a Akademií věd ČR, která otevírá nové možnosti k efektivní spolupráci a využívání výsledků vědy a výzkumu přímo v kraji. Smlouva je nastavena tak, že pokrývá relativně širokou paletu oblastí (od přírodních věd, techniky až po humanitní obory), čímž napomáhá efektivnímu a smysluplnému čerpání podpory nejen v oblasti vědy a výzkumu, ale i řady dalších oblastí. Rámcová smlouva umožňuje snadné uzavírání bilaterálních smluv mezi pracovišti AV ČR a organizacemi ve Zlínském kraji včetně těch ve zřizovatelské působnosti ZK. Tento program napomáhá také přímému či nepřímému působení vysoce kvalifikovaných vědeckých pracovníků na řešení problémů, úkolů či projektů na území našeho kraje.

Věříme, že se do programu regionální spolupráce časem zapojí i další instituce nacházející se na území našeho kraje.

Autor: Libor Lenža, Martin Ferus

Realizace projektu Rozvoj pozorování a spektroskopie meteorů a meteoritů

Pohled do nitra ablační komory s rotujícím stolkem pro vzorky.

«« Předchozí1112131415