13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Na obloze » Obloha » Obloha na jaře

Obloha na jaře

Mnoho zajímavých objektů je na obloze pozorovatelných pravidelně, nejlépe v určité části roku. Proto pozorovatelé používají termíny jako jarní – letní – podzimní a zimní obloha. O co tedy jde. S tím, jak naše Žemě obíhá kolem Slunce, naskýtá se nám pozorovatelům v každém období roku pohled do jiné části hvězdných hlubin ve směru opačném, než se nachází Slunce. V následujícím přehledu souhvězdí a zajímavých objektů v jednotlivých ročních obdobích budeme používat časových orientačních bodů – kolem jarní (20. března) a podzimní (22. září) rovnodennosti, letního (21. června) a zimního (21. prosince) slunovratu. Na základě nich si ukážeme přibližný vzhled hvězdné oblohy v daných obdobích včetně vybraných zajímavých objektů.

Jarní obloha je část nebeské klenby, která je nejlépe pozorovatelná kolem půlnoci v době jarní rovnodennosti v nadhlavníku a při pohledu směrem k jihu (objekty kulminují – jsou nejvýše). V zimě tuto část oblohy vidíme stejně před východem Slunce, v na začátku léta pak krátce po setmění. Nebeská klenba v tomto období zdaleka není tak výrazná jako v zimě (pokud jde o počet jasných hvězd).

Mléčná dráha se nachází nízko nad severním obzorem (díváme se jakoby mimo rovinu naší galaxie), a na obloze chybí galaktické objekty jako hvězdokupy a difúzní mlhoviny. Naopak můžeme lépe pozorovat velmi vzdálené hvězdné ostrovy – cizí galaxie.

obloha na jaře a základní ozientace na ní

Na jarní obloze září známý Velký vůz (část souhvězdí Velké Medvědice – Uma) vysoko v nadhlavníku. Dominantními souhvězdími jsou Lev (Leo), Pastýř (Boo) a Panna (Vir). Nejjasnější stálice těchto souhvězdí Regulus, Arkturus a Spica tvoří takzvaný jarní trojúhelník. Spica a Regulus se nacházejí poblíž ekliptiky a v jejich blízkosti se mohou občas vyskytnout objekty sluneční soustavy – planety nebo Měsíc. Kromě již zmíněných souhvězdí naleznete nad jižním obzorem to nejdelší vůbec, které se táhne po obloze v délce přes 100° – jmenuje se Hydra (Hya). Další dlouhé souhvězdí je navinuto kolem severního pólu a jedná se o Draka (Dra).

Nad východním obzorem se již objevují souhvězdí spíše patřící k létu Herkules (Her) a Lyra s nejjasnější hvězdou severní oblohy – Vegou.  Na západě a severozápadě naopak mizí dominanty zimy Blíženci a Vozka (Aur) s nepřehlédnutelnou hvězdou Capella jen o málo slabší než zmíněná Vega na druhé straně oblohy.

Zajímavé objekty viditelné pouhým okem