13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Ze zimy do jara za tři dny!

Ze zimy do jara za tři dny!

Zatímco ještě před týdnem mrzlo, až praštělo, nyní zažíváme téměř jarní počasí.

Oteplení o 24,3 °C za pouhé tři dny zaznamenala stanice Českého hydrometeorologického ústavu, umístěná v areálu naší hvězdárny. „Minulé pondělí jsme naměřili denní minimum -16,5 °C, ale ve čtvrtek už teploty dosáhly denního maxima 7,8 °C,“ informuje odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený.

Mráz, místy docela třeskutý, nás svíral docela dlouho. „Od 5. února ve 22:00 hodin do 17. února ve 12:30 hodin teplota nevystoupila nad bod mrazu,“ doplňuje Zelený. Rekordní hodnoty pro nynější období ale překonány nebyly. „Nejnižší teplotu, která činila -25,2 °C, jsme naměřili 28. února 1963. Naproti tomu 25. února 1990 jsme zaznamenali +18,6 °C,“ uzavírá odborný pracovník hvězdárny.