Zřizovatelem organizace je

05.01.2024
Činnost Klubu nadaných dětí ve školním roce 2023/2024

Klub nadaných dětí funguje na hvězdárně od roku 2019. Klub se každý nový školní rok otevírá pro nové zájemce, výjimkou byl hned první ročník, který se kvůli covidovým omezením protáhl na roky dva.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Velikonoční obloha? Beran, Zajíc i Zkažené vajíčko

Velikonoční obloha? Beran, Zajíc i Zkažené vajíčko

Naše hvězdárna je pro veřejnost sice uzavřena, ale pěkné počasí a velikonoční volno můžete využít k domácímu pozorování noční oblohy. Dáme vám malý návod.

Můžeme začít třeba tím, že když budou Velikonoce, pokusíme se najít různé velikonoční symboly. Nejznámější z nich – vajíčko – má ve vesmíru tři zástupce. Najít bychom mohli planetární Mlhovinu Vajíčko nebo Mlhovinu Vejce červenky. Oblohu v otevřené hvězdokupě M 46 v souhvězdí Lodní záď zdobí i Zkažené vajíčko – planetární mlhovina, pojmenovaná podle vysokého obsahu síry, která tvoří sirovodík páchnoucí po zkažených vejcích.
Velikonoční beránek a zajíček ve vesmíru trochu vyrostli a tvoří souhvězdí Berana a Zajíce. Třeba kočičky tak, jak je známe z Velikonoc, tedy větvičky jívy, na obloze nenajdeme. Ale protože Velikonoce jsou svátky jara a zrození nového života čili mláďat, můžeme se podívat na kočičky ze zvířecí říše. Ty tam máme hned v několika vydáních. Mezi nejznámější kočičí objekty patří Mlhovina Kočičí oko a Mlhovina Kočičí tlapka. Když popustíme uzdu fantazii,můžeme mezi kočičí počítat i souhvězdí Malého lva, Lva nebo Rysa.
Věřte nebo ne, kdysi existovalo i souhvězdí Kočky. Vymyslel ho francouzský astronom a spisovatel Joseph Jérôme Lefrançois de Lalande. Důvod byl prostý – měl kočky velmi rád, proto chtěl jejich krásu zvěčnit ve hvězdných mapách. Souhvězdí však vydrželo velmi krátce, v katalogu z roku 1842 už ho nenajdeme.
Výše uvedené objekty sice souvisejí s Velikonocemi, ale najít je na noční obloze pouhým okem nebo malým triedrem není jednoduché. Pokud byste chtěli mezi svátky opravdu koukat ke hvězdám, pohleďte k západu, kde hned po setmění uvidíte planetu Mars. Poznáte ji podle typického oranžovo-červeného zabarvení. Nad Marsem vás určitě zaujme poměrně nápadné seskupení více hvězd. Jde o otevřenou hvězdokupu Plejády, které se někdy říká Kuřátka, což nás přivádí zase zpátky k velikonočním symbolům.
V blízkosti Marsu uvidíte i další velmi jasné hvězdyCapellu a Aldebaran. Částečně můžete spatřit i zapadající souhvězdí Orion, které dominuje zimní obloze a na jaře se s námi pomalu loučí, aby uvolnilo místo letnímu trojúhelníku hvězd Vega, Altair a Deneb.
Tolik tedy malý návod na pozorování noční oblohy pouhým okem nebo malým triedrem. Věříme, že až to epidemická situace dovolí, přijdete si své oblíbené objekty – hvězdy, planety, mlhoviny a podobně – prohlédnout „zblízka“ dalekohledy do naší hvězdárny.
Naďa Lenžová