Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Velikonoční obloha? Beran, Zajíc i Zkažené vajíčko

Velikonoční obloha? Beran, Zajíc i Zkažené vajíčko

Naše hvězdárna je pro veřejnost sice uzavřena, ale pěkné počasí a velikonoční volno můžete využít k domácímu pozorování noční oblohy. Dáme vám malý návod.

Můžeme začít třeba tím, že když budou Velikonoce, pokusíme se najít různé velikonoční symboly. Nejznámější z nich – vajíčko – má ve vesmíru tři zástupce. Najít bychom mohli planetární Mlhovinu Vajíčko nebo Mlhovinu Vejce červenky. Oblohu v otevřené hvězdokupě M 46 v souhvězdí Lodní záď zdobí i Zkažené vajíčko – planetární mlhovina, pojmenovaná podle vysokého obsahu síry, která tvoří sirovodík páchnoucí po zkažených vejcích.
Velikonoční beránek a zajíček ve vesmíru trochu vyrostli a tvoří souhvězdí Berana a Zajíce. Třeba kočičky tak, jak je známe z Velikonoc, tedy větvičky jívy, na obloze nenajdeme. Ale protože Velikonoce jsou svátky jara a zrození nového života čili mláďat, můžeme se podívat na kočičky ze zvířecí říše. Ty tam máme hned v několika vydáních. Mezi nejznámější kočičí objekty patří Mlhovina Kočičí oko a Mlhovina Kočičí tlapka. Když popustíme uzdu fantazii,můžeme mezi kočičí počítat i souhvězdí Malého lva, Lva nebo Rysa.
Věřte nebo ne, kdysi existovalo i souhvězdí Kočky. Vymyslel ho francouzský astronom a spisovatel Joseph Jérôme Lefrançois de Lalande. Důvod byl prostý – měl kočky velmi rád, proto chtěl jejich krásu zvěčnit ve hvězdných mapách. Souhvězdí však vydrželo velmi krátce, v katalogu z roku 1842 už ho nenajdeme.
Výše uvedené objekty sice souvisejí s Velikonocemi, ale najít je na noční obloze pouhým okem nebo malým triedrem není jednoduché. Pokud byste chtěli mezi svátky opravdu koukat ke hvězdám, pohleďte k západu, kde hned po setmění uvidíte planetu Mars. Poznáte ji podle typického oranžovo-červeného zabarvení. Nad Marsem vás určitě zaujme poměrně nápadné seskupení více hvězd. Jde o otevřenou hvězdokupu Plejády, které se někdy říká Kuřátka, což nás přivádí zase zpátky k velikonočním symbolům.
V blízkosti Marsu uvidíte i další velmi jasné hvězdyCapellu a Aldebaran. Částečně můžete spatřit i zapadající souhvězdí Orion, které dominuje zimní obloze a na jaře se s námi pomalu loučí, aby uvolnilo místo letnímu trojúhelníku hvězd Vega, Altair a Deneb.
Tolik tedy malý návod na pozorování noční oblohy pouhým okem nebo malým triedrem. Věříme, že až to epidemická situace dovolí, přijdete si své oblíbené objekty – hvězdy, planety, mlhoviny a podobně – prohlédnout „zblízka“ dalekohledy do naší hvězdárny.
Naďa Lenžová