27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Rakety létaly nad hvězdárnou

Rakety létaly nad hvězdárnou

Začalo to poutavým výkladem o vynálezu střelného prachu, předchůdkyních současných raket a prvních živých tvorech, kteří vzlétli do vesmíru.

A protože dnešní pořad pro rodiny s dětmi se jmenoval Cesta ke hvězdám, mohli si návštěvníci naší hvězdárny vyrobit z plastových lahví a lepenky vlastní raketu a vzápětí ji na zahradě z odpalovací rampy vypustit k nebi...

„Je to velice zvláštní pocit. Jsem zvědavý, jak to bude fungovat,“ přiznává Martin Juroška z Nového Jičína, jenž jednoduché kosmické plavidlo zhotovil se sedmiletým synem Davidem. Někteří „konstruktéři“ umístili na palubu své rakety list papíru se vzkazem. „Vložili jsme do ní obrázek domečku, který jsem sám namaloval,“ chlubí se pětiletý Vašek Strnadel ze Zlína. „Aby si ho otevřeli mimozemšťani ve vesmíru,“ dodává jeho o tři roky starší kamarád David Trčka z téhož města.

Rakety, částečně naplněné vodou a poháněné napumpovaným vzduchem, se vznesly i několik desítek metrů vysoko. „Viděl jsem, jak ta moje letěla. Snad se moc neporouchala, zkusím to ještě jednou,“ hrne se do další akce pětiletý Erik Zetek z Jarcové. Také David Juroška je s pokusem spokojený. „Je dobře, že raketa vůbec vzlétla, a myslím, že dobrý byl i pád. Seženu si pohon i startovací rampu a budu ji pouštět u nás na hřišti,“ plánuje chlapec.

Druhá série letů proběhla s využitím padákového systému, který ztlumil pád rakety a zvýšil šance na její opakované použití. „Po několika nezdařených pokusech jsme ho vyvinuli a na 3D tiskárně vytiskli v naší hvězdárně,“ prozrazuje odborný pracovník Tomáš Pečiva, jenž si program užíval stejně jako návštěvníci. „Byl naprosto vydařený. Rakety létaly, jak měly, a konstruktéři se ukázali jako velice schopní,“ usmívá se autor pořadu.

Zvuková reportáž z akce zde.