13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Prosinec nabídne meteory i setkání planet

Prosinec nabídne meteory i setkání planet

Dvě lahůdky nabídne prosincová obloha zájemcům o astronomii.

Ani poslední měsíc roku nebude „hluchým obdobím“, pokud jde o zajímavé astronomické jevy. „První událostí bude maximum meteorického roje Geminid, jenž patří k nejaktivnějším rojům pozorovatelným pouhým okem,“ říká odborný pracovník naší hvězdárny Jiří Srba. „Meteory dosáhnou největší četnosti v noci na 14. prosince. Na rozdíl od srpnových Perseid budou za jasného počasí viditelné celou noc, která navíc bude dlouhá a nerušená svitem Měsíce,“ dodává astronom.

Zatímco Geminidy budou moci lidé pozorovat ze svých domovů nebo okolních kopců, za jiným astronomickým zážitkem se mohou vypravit do hvězdárny. „Pozveme je na pozorování konjunkce planet Jupiter a Saturn, které se tentokrát potkají neobvykle blízko. Třeba 21. prosince je bude dělit tak malá vzdálenost, že k jejich rozlišení bude nutný malý dalekohled. Naposledy si byly tak blízké na počátku 17. století,“ informuje Srba.

Mimořádná pozorování, při nichž lze sledovat postupné přibližování obou planet, budou probíhat denně od 18. do 22. prosince, včetně víkendu, vždy od 16.30 do 18.00 h. „Návštěvníkům bude k dispozici kopule s velkým dalekohledem. Při velkém počtu zájemců rozmístíme několik menších dalekohledů ve venkovních prostorách,“ doplňuje odborný pracovník hvězdárny.