13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Potkají se tři planety a Měsíc

Potkají se tři planety a Měsíc

Na obloze se schyluje k nevšednímu úkazu.

Trojice planet – Saturn, Jupiter a Merkur – se ve středu 10. března po 5. hodině ráno seskupí nízko nad jihovýchodním obzorem. Čtvrtým účastníkem vesmírného dostaveníčka bude Měsíc ve tvaru úzkého srpku. „Saturn s Jupiterem jsou vcelku jasné planety, jejichž blízké setkání s Měsícem nebývá běžné. Celý úkaz navíc ozvláštní přítomnost Merkuru,“ popisuje odborný pracovník valašskomeziříčské hvězdárny Jiří Srba.

Pravděpodobnost, že nevšední podívanou i za jasného počasí bude moci sledovat běžný pozorovatel, je však velmi malá. „Úkaz nastane za svítání, kdy měsíční srpek ani planety nebudou okem příliš viditelné. Ideálním místem pro sledování bude kopec s dobrým výhledem, ale to se ve všední den každému nepoštěstí,“ přemítá odborný pracovník hvězdárny.

Další obdobné seskupení nastane nad jihovýchodním obzorem 7. dubna, ovšem s tím rozdílem, že u toho bude chybět Merkur.