13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Okolí hvězdárny se přiblížilo přírodě

Okolí hvězdárny se přiblížilo přírodě

Prostranství před hlavní budovou naší hvězdárny bude plné života, barev a vůní.

Na ploše několika stovek čtverečních metrů vznikl přírodní parčík, který se stal ozdobou celého areálu. Jeho proměna trvala s technologickými přestávkami necelé 3 měsíce a přišla na 1,7 milionu korun. O náklady se podělily Zlínský kraj, který je zřizovatelem hvězdárny, a Fond malých projektů při Operačním programu přeshraniční spolupráce ČR-SR.

Dominantou prostranství je revitalizované jezírko, v jehož středu stojí opravený gnómon slunečních hodin. Na místě dřívější vyschlé a zarostlé betonové nádrže dělníci pomocí fólie vymodelovali jezírko, jehož celou plochu pokryly kameny. Jezírko zčásti zaplnila dešťová voda. Její odtok z prostranství před hvězdárnou pohltí podzemní zásobník, z něhož bude možné čerpat vodu na zalévání zeleně i na doplnění jezírka.

„Naším cílem bylo vytvořit místo, které by se co nejvíce podobalo smíšenému přírodnímu biotopu vody a souše, kde by se mohli trvale usadit hmyz, obojživelníci a plazi. Zároveň by mělo sloužit ke vzdělávání mládeže a otevřít výhled na jižní budovu, dosud zakrytý vzrostlými tújemi,“ vysvětluje ředitel hvězdárny Libor Lenža.

Bezprostřední okolí jezírka tvoří nově zasetá květnatá louka, typická pro oblast Bílých Karpat, a množství čerstvě vysazených rostlin. Prostředí vybízející k poznávání i relaxaci dotvářejí malý geopark se vzorky hornin zdejšího regionu, kamenná zídka a chodníky.

„Přírodnímu rázu tohoto místa odpovídá i výsadba bylin a keřů,“ připomíná majitel dodavatelské firmy Petr Hastík. „Jsou zde různé kultivary hortenzií, jejichž velké květy mohou přilákat motýly, několik kusů komule Davidovy, přezdívané motýlí keř, a tři druhy hlohů. Mimo to jsme zasadili spoustu trvalek, tymián, šalvěj, mateřídoušku a jiné bylinky. Všechno je jedlé, takže když děti občas něco utrhnou a ochutnají, nic se jim nestane,“ usmívá se Hastík.

K úplnému dokončení prací ještě chybí zhotovit informační tabule a popisky k jednotlivým druhům rostlin a hornin. Rozmístěny budou ještě letos. Končící revitalizace představuje úvodní etapu zamýšlené obnovy celého areálu hvězdárny. „Je zastaralý a zaslouží si modernizaci. Komplexní studii bychom chtěli mít hotovou v příštím roce,“ doplnil ředitel hvězdárny.