V uplynulých dnech se členové astronomických kroužků hvězdárny pokusili uspět ve školním kole astronomické olympiády v těchto kategoriích: 6. a 7. třída a 8. a 9. třída. Do tohoto vědomostního zápolení se zapojilo celkem 13 dětí s tím, že pro některé to bude zkouška tzv. nanečisto a skutečné vědomostní zápolení je bude čekat až v následujících letech.
Seriál o hvězdárně, tak jak ji prožívali a zažívali naši předchůdci. V tomto díle nakoukneme do minulého století, kdy na počátku 90. let se zdálo, že hvězdárny zaniknou v rámusu rodícího se kapitalismu.
Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.
Jak a proč došlo k vývoji družicových satelitních systémů a kam až dosud dospěly? Na to odpoví on-line přednáška s názvem Historie a současnost satelitních navigačních systémů, kterou ve středu 24. února v 18:00 hodin uspořádá naše hvězdárna.
„Za systémy, které se staly běžnou součástí našeho života, se skrývají důmyslná technika, špičkové technologie a obrovský um lidského ducha,“ tvrdí autor přednášky a ředitel hvězdárny Libor Lenža, jenž přiblíží základní principy satelitní navigace, objasní její fungování a možnosti a představí ji jako součást nejnovějších technologií a systémů. Přednášku, doplněnou o bohatou počítačovou prezentaci, bude možné sledovat na kanálu YouTube – postačí kliknout na příslušnou ikonu na titulní webové stránce www.astrovm.cz.
autor: Josef Beneš