22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Na proměnné hvězdy s novým dalekohledem

Na proměnné hvězdy s novým dalekohledem

Technické vybavení naší hvězdárny rozšířil nový dalekohled.

Přístroj o průměru zrcadel 20 centimetrů a s ohniskovou vzdáleností 80 centimetrů najde speciální využití. „Uplatní se při pozorování proměnných hvězd a po doplnění dalšími prvky také při sledování přechodů exoplanet obíhajících okolo jiné hvězdy než Slunce,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny Ladislav Šmelcer, který je rovněž místopředsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti.

Dalekohled, jehož součástí je i kamera, má trvalé místo na střeše jedné z budov. Jako první ho vyzkoušeli účastníci nedávného celostátního praktika pozorovatelů proměnných hvězd. „Nahradil jim techniku, kterou si nemohli přivézt s sebou. Zároveň nám pomohli dalekohled nastavit a uvést do provozu systémy k jeho ovládání,“ upřesňuje Šmelcer.

Přístroj, který hvězdárna pořídila za 55 tisíc korun, lze ovládat pomocí počítače v přízemí budovy. „A protože je připojený k internetu, po zadání přihlašovacího hesla je to možné téměř odkudkoliv, třeba mobilním telefonem z vlaku. Sice se vytrácí kouzlo tradiční astronomie, ale vývoj už je takový a zvláště mladí astronomové jsou novými technologiemi nadšení,“ usmívá se odborný pracovník hvězdárny, jemuž zbývá vyřešit drobný problém. „V noci se na zrcadlech dalekohledu sráží rosa, která znemožňuje pozorování. Bude proto nutné opatřit ho vyhříváním.“