27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Mladí astronomové, připojte se!

Mladí astronomové, připojte se!

Astronomický kroužek při naší hvězdárně je otevřen všem mladým zájemcům.

Každou středu v 16 hodin, bezpečně on-line z domova a nově i bez zaplaceného školného. Virtuální schůzky členů astronomického kroužku při Hvězdárně Valašské Meziříčí jsou nyní přístupné všem a zdarma. Stačí se jen připojit. „Chceme dát příležitost proniknout do tajů astronomie a příbuzných oborů také dětem ze vzdálenějších míst,“ vysvětluje vedoucí kroužku a odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Před týdnem pozval do kroužku rodiče řádných členů. Připojilo se i několik dětí, které kroužek navštěvovaly v minulosti. Každý si doma podle návodu mohl připravit ze škrobu a vody takzvanou Newtonovskou kapalinu, na níž lze prokázat existenci makromolekul. Potom už se děti věnovaly astronomii.

Tuto středu publikum rozšířili školáci přihlášení na letní pobytový nebo příměstský astronomický tábor. „Předvedli jsme si chemické pokusy zaměřené na vitaminy, které lze snadno opakovat i v domácích podmínkách. Také jsme si pověděli, co zajímavého se děje na březnové obloze, blíže jsme se věnovali hvězdě Sirius,“ prozrazuje Kraus.

„Moc se nám to líbilo, zvláště pokus s vitaminy,“ shodli se dvanáctiletý Mirek Ondryáš a jeho o tři roky mladší sestra Alžběta z Tiché na Novojičínsku. „Odhalili jsme bonbóny, které vitamin C vůbec neobsahovaly, i když podle údajů na obalu tam měl být,“ prozradili mladí badatelé, kteří už se těší do hvězdárny na letní astronomický tábor. Mirek na něj přijede potřetí, jeho sestra poprvé.

Případní další zájemci o účast na on-line schůzkách astronomického kroužku mohou napsat na rkraus@astrovm.cz nebo na info@astrovm.cz, odkud získají potřebné přihlašovací znaky.

Činnost kroužku finančně podpořily Evropská unie a Zlínský kraj prostřednictvím projektu Implementace Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání pro území Zlínského kraje II.