01.06.2022
Klub nadaných dětí ve školním roce 2022/2023

Od září 2022 bude Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. nabírat nové zájemce do Klubu nadaných dětí, který zde funguje pod záštitou Dětské mensy již od roku 2019.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Existence dvojhvězdy potvrzena!

Existence dvojhvězdy potvrzena!

Očekávání valašského astronoma se naplnilo. Další pozorovatelé potvrdili existenci „jeho“ dvojhvězdy.

Významný objev, který letos 24. listopadu učinil Petr Zelený z naší hvězdárny za asistence kolegů Jiřího Srby a Ladislava Šmelcera, se podařilo ověřit. Tři týdny poté, co z výsledků pozorování zákrytu hvězdy TYC 2392-01288-1 planetkou Emma zjistil, že se jedná o dvojhvězdu, jeho poznatek potvrdili další astronomové v zahraničí.

„Kontinentální pozorovatelské centrum European Asteroidal Occultation Network už obdrželo výsledky 7 pozorování, z nichž 5 bylo pozitivních,“ informuje Zelený. „I když ostatní pozorování vyšla negativně, jsou pro nás důležitá, neboť pomáhají ohraničit prostor, kam až může planetka sahat,“ dodává.

Pozitivní výsledky přinesla pozorování astronomů v Itálii a Alžírsku. „Italové je zprvu vyhodnotili jako negativní. Po opakovaném posouzení pořízených záznamů však evropské centrum existenci dvojhvězdy potvrdilo. Alžírští kolegové sice k objevu druhé hvězdy přímo nepřispěli, ale pomohli zjistit parametry dvojhvězdy, například úhlovou vzdálenost a vzájemnou pozici obou jejích částí,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny.

Pozorování našich i zahraničních astronomů potvrdilo rovněž správnost dříve vytvořeného prostorového modelu planetky Emma. „Vyplývá z něj, že má nepravidelný tvar a její střední průměr činí přibližně 131 kilometr,“ konstatuje Zelený, pro něhož se tím celý objev uzavřel.