13.11.2020
Zákryty hvězd? Fascinující disciplína!

Stačí být ve správný čas na správném místě, a i pozorný amatér se může stát svědkem fascinující podívané. A když sledovaný úkaz navíc doloží kamerovým záznamem, může svým dílem přispět k bližšímu poznání nebeských objektů. Pozorování zákrytů hvězd je zkrátka vzrušující astronomická disciplína, a proto není divu, že Petr Zelený se jí věnuje bezmála třicet let.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Existence dvojhvězdy potvrzena!

Existence dvojhvězdy potvrzena!

Očekávání valašského astronoma se naplnilo. Další pozorovatelé potvrdili existenci „jeho“ dvojhvězdy.

Významný objev, který letos 24. listopadu učinil Petr Zelený z naší hvězdárny za asistence kolegů Jiřího Srby a Ladislava Šmelcera, se podařilo ověřit. Tři týdny poté, co z výsledků pozorování zákrytu hvězdy TYC 2392-01288-1 planetkou Emma zjistil, že se jedná o dvojhvězdu, jeho poznatek potvrdili další astronomové v zahraničí.

„Kontinentální pozorovatelské centrum European Asteroidal Occultation Network už obdrželo výsledky 7 pozorování, z nichž 5 bylo pozitivních,“ informuje Zelený. „I když ostatní pozorování vyšla negativně, jsou pro nás důležitá, neboť pomáhají ohraničit prostor, kam až může planetka sahat,“ dodává.

Pozitivní výsledky přinesla pozorování astronomů v Itálii a Alžírsku. „Italové je zprvu vyhodnotili jako negativní. Po opakovaném posouzení pořízených záznamů však evropské centrum existenci dvojhvězdy potvrdilo. Alžírští kolegové sice k objevu druhé hvězdy přímo nepřispěli, ale pomohli zjistit parametry dvojhvězdy, například úhlovou vzdálenost a vzájemnou pozici obou jejích částí,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny.

Pozorování našich i zahraničních astronomů potvrdilo rovněž správnost dříve vytvořeného prostorového modelu planetky Emma. „Vyplývá z něj, že má nepravidelný tvar a její střední průměr činí přibližně 131 kilometr,“ konstatuje Zelený, pro něhož se tím celý objev uzavřel.