22.09.2020
Blízký vzdálený svět zákrytů a erupcí

Odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer se zhlédl v proměnných hvězdách. Už téměř čtvrt století patří k jejich zaníceným pozorovatelům. Svého času byl předsedou Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, nyní je jejím místopředsedou a pořadatelem celostátního praktika. Téma tajuplných vesmírných těles prolíná celým následujícím rozhovorem.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Babí léto přepsalo rekordní tabulky

Babí léto přepsalo rekordní tabulky

Přestože letošní babí léto tropy stále nepřineslo, rekordní tabulky už přepsat stačilo.

Do historie meteorologických měření, jež naše hvězdárna provádí nepřetržitě od roku 1957, v minulých dnech přibyly dva rekordní zápisy. „V úterý 15. září jsme naměřili maximální denní teplotu 29,2 °C, o den později 27,3 °C. Byly to nejvyšší hodnoty pro daný den za celé dosavadní měření,“ konstatuje odborný pracovník hvězdárny Petr Zelený.

V úterý tak k dosažení parametrů tropického dne chybělo pouhých 0,8 °C. „I tropické dny už jsme v září zaznamenali. Celkem jich za dobu měření bylo 9, z toho dvakrát v jediném roce. Naposledy to bylo 1. září loňského roku, kdy jsme naměřili 30,4 °C. Absolutní rekord pro tento měsíc pochází z roku 2015, kdy se 1. září teplota vyšplhala na 32,9 °C,“ nahlíží odborný pracovník hvězdárny do statistik.

Zato takzvané letní dny, kdy nejvyšší denní teplota překoná hranici 25 °C, bývají v tomto období vcelku běžné. „V září 2016 jich bylo celkem 13, letos jsme dosud napočítali 6 letních dnů,“ uzavírá Zelený.