27.04.2021
Vydejte se s námi do stratosféry!

Touha prozkoumat stratosféru a její vliv nejen na živé organismy stojí za projektem s názvem Společně na hranici vesmíru. Jeho cílem je vytvořit, podpořit a udržet malé vývojové a výzkumné týmy složené z techniků a výzkumníků z obou stran česko-slovenské hranice. Projekt jsme začali realizovat v listopadu 2020 a i přes nepřízeň okolních podmínek, úspěšně pokračuje.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronomové přijedou za publikem

Astronomové přijedou za publikem

Pozorovat noční oblohu pomocí dalekohledu a dozvědět se o vesmíru něco zajímavého mohou lidé i v místě svého bydliště.

Večerní astronomická pozorování pro veřejnost nabízí městům a obcím naše hvězdárna. „Stačí zvolit si termín a vhodné místo, a rádi přijedeme, abychom divákům umožnili pozorovat noční oblohu pomocí výkonných přenosných dalekohledů a zároveň nabídli poutavý doprovodný komentář,“ říká odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva.

Sezona terénních pozorování obvykle začíná v červnu a podle zájmu trvá do září. Za jasného počasí mohou diváci spatřit na obloze například Měsíc, planetu Saturn s jejími prstenci, Jupiter se čtyřmi nejjasnějšími měsíci, několik krásných hvězd, dvojhvězd a hvězdokup, stejně jako planetární mlhoviny a galaxie.

„Velmi často nás obce zvou při různých příležitostech, jakými jsou ukončení školního roku nebo obecní slavnosti. A když náhodou nevyjde počasí, lze se domluvit na náhradním programu nebo termínu,“ ujišťuje Pečiva. Oblast, kam astronomové se svou technikou cestují, bývá dosti rozlehlá – od Lutoniny na Zlínsku po Frýdlant nad Ostravicí na Frýdecko-Místecku, od Prostřední Bečvy na Vsetínsku po hrady ve Starém Jičíně a Štramberku na Novojičínsku. „Některé obce už si naši návštěvu rezervovaly v předstihu,“ dodává odborný pracovník hvězdárny.

Podrobnosti o terénních astronomických pozorováních se zájemci dozvědí a program si mohou objednat na e-mailu hvezdarna@astrovm.cz nebo na telefonu 571 611 928.