Zřizovatelem organizace je

30.11.2023
Astronomická olympiáda 2023/2024

V uplynulých dnech se členové astronomických kroužků hvězdárny pokusili uspět ve školním kole astronomické olympiády v těchto kategoriích: 6. a 7. třída a 8. a 9. třída. Do tohoto vědomostního zápolení se zapojilo celkem 13 dětí s tím, že pro některé to bude zkouška tzv. nanečisto a skutečné vědomostní zápolení je bude čekat až v následujících letech.

30.11.2023
Hvězdárna, jak ji neznáte (1990-1991)

Seriál o hvězdárně, tak jak ji prožívali a zažívali naši předchůdci. V tomto díle nakoukneme do minulého století, kdy na počátku 90. let se zdálo, že hvězdárny zaniknou v rámusu rodícího se kapitalismu.

02.02.2023
Astronomická olympiáda

Na počátku ledna tohoto roku organizovala hvězdárna pro členy astronomického kroužku školní kolo astronomické olympiády v kategorii EF (8. a 9. třída.). Za necelých 60 minut museli její účastníci odpovědět na cca 20 otázek a vypočítat několik příkladů. Tak například museli znát termíny jako radiant, atmosférická refrakce anebo Langrandeův bod. Matematicky pak měli zvládnout  např. výpočet rychlosti vzdalování hvězdy.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Program » Mediální výstupy » Astronomové „lovili“ eruptivní hvězdu

Astronomové „lovili“ eruptivní hvězdu

Osm pozorovatelů z Česka, Slovenska a Argentiny se v březnu zapojilo do pozorovací kampaně, jejíž koordinací byla pověřena naše hvězdárna.

„Předmětem našeho zájmu byla eruptivní hvězda s označením AD Leo. Po čtyři noci jsme pořizovali její fotometrická data, zatímco v Astronomickém ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově se zaměřili na její spektra. Pozorovali je dalekohledem, jehož zrcadlo má průměr dva metry,“ informuje odborný pracovník naší hvězdárny Ladislav Šmelcer.

Eruptivní hvězdy patří do kategorie proměnných hvězd, které se vyznačují náhlými zjasněními, jež mohou trvat od jednotek až po desítky minut. „Zpravidla jsou to hvězdy chladnější a menší než naše Slunce. Obecně je označujeme jako takzvané červené trpaslíky. V naší Galaxii představují nejméně polovinu všech hvězd,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny.

Pozornost astronomů se soustředila na četnost erupcí, jež způsobují náhlá zjasnění hvězdy. Na základě zjištěných dat budou schopni zhruba odhadnout celkovou uvolněnou energii. „U těchto hvězd to mohou být hodnoty desetkrát až tisíckrát větší, než u největších slunečních erupcí,“ připomíná Šmelcer a dodává, že s pomocí spektrálních dat z Ondřejova by mohli určit rovněž teploty v oblastech, kde erupce vznikají.

Pozorovací kampaň proběhla pod vedením Astronomického ústavu Akademie věd ČR v Ondřejově. Mezi pozorovateli převažovali členové Sekce proměnných hvězd a exoplanet při České astronomické společnosti, kteří plně využili jasné oblohy. „Na výsledky kampaně si budeme muset ještě počkat. Zpracování dat je docela náročné a potrvá několik týdnů,“ uzavírá astronom.