13.06.2019
Klub nadaných dětí

Od září 2019 zahájí na Hvězdárně Valašské Meziříčí, p. o. svoji činnost Klub nadaných dětí pod záštitou Mensy ČR. Přihlášky do klubu bude možné zaslat nebo osobně předat na hvězdárně již během prázdnin, první setkání zájemců o klub bude v sobotu 14. září 2019 ve 14:00 hodin na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Záhada únorových bolidů

Záhada únorových bolidů

29.02.2012

Jarní měsíce jsou známy velmi nízkou meteorickou aktivitou. Není aktivní žádný významný roj a na minimum, v rámci své roční variace, klesají také frekvence sporadických meteorů. Již desítky let je však pozorovatelům známa zajímavá anomálie, kterou bychom mohli označit jako ‚záhadu únorových bolidů‘.

V 60. a 70. letech minulého století si vizuální pozorovatelé povšimli zdánlivě zvýšeného počtu jasných pomalých meteorů v průběhu února, které vstupovaly hluboko do atmosféry a byly doprovázeny následnými doprovodnými zvukovými efekty. Při podrobnějších statistických analýzách založených na fotografických záznamech z 80. let, se však větší počet těchto událostí v únoru prokázat nepodařilo.

V průběhu zimních měsíců většina vizuálních pozorovatelů 'spí zimním spánkem‘ a tak nejdůležitější informace získávané o meteorické aktivitě v tomto období pocházejí z automatických stanic po celém světě.

V USA bylo v průběhu letošního února automatickou bolidovou sítí NASA zaznamenáno 6 velmi jasných meteorů - bolidů. Vzhledem k tomu, že odhadovaná velikost původních těles se pohybovala v rozmezí 0,2 až 2 m při vstupu do atmosféry, nemusel veškerý materiál úplně shořet v atmosféře, ale bolidy mohly po sobě zanechat i meteority.

To, co je na těchto úkazech zajímavé, je původní dráha těles a jejich chování při průletu atmosférou. Jedná se o tělesa, která do atmosféry vstupují velmi pomalu (vzhledem k Zemi se pohybují často pomaleji než 15 km/s), pronikají poměrně hluboko do atmosféry a zanikají asi 50 km nad zemským povrchem. Bolidy jsou také zajímavé dlouhým trváním, jejich let je často pozorován i po dobu 10 s.

Původní dráhy těles ve Sluneční soustavě ukazují, že objekty přilétly z hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Bolidy však nepochází z jednoho zdroje. Nepředstavují tedy žádný 'proud‘, u něhož bychom našli podobné charakteristiky drah.

Přes obecně nepříznivé počasí se i ve střední Evropě v průběhu února 2012 podařilo zaznamenat několik jasných, pomalých a dlouho letících meteorů (nejedlalo se ve většině případů o bolidy, nebyly tak jasné).

Dvojice zajímavých meteorů byla zachycena v noci z 20./21. února také pomocí vybavení Hvězdárny Valašské Meziříčí, které jsme získali v rámci projektu KOSOAP. Stejné úkazy byly zachyceny také na dalších stanicích sítě CEMENT (Central Europian MEteor NeTwork). K meteorům tedy existuje několik záznamů z různých míst, což následně umožní spočítat jejich dráhy ve Sluneční soustavě.

První těleso bylo zachyceno 20.2. večer ve 20:09:32 UT, přilétlo od severo-západu a vzhledem k aktuální orientaci zorného pole (směr jihovýchod) není na našem záznamu zachyceno v celé délce (meteor vlétl do zorného pole, chybí začátek jevu). Zaznamenaná část dráhy představuje 4,6 s letu, ale podle informací z dalších stanic trval let meteoru až 9 s. Maximální měřená jasnost na našem záznamu dosáhla -1,2 mag.

Druhý zajímavý meteor přelétl po půlnoci 23.2. v 0:29:29 UT. Ten se již zachytil po celou dobu své světlé dráhy a jeho let trval 4,2 s. Meteor přilétl prakticky od severu (PA 348°) a po obloze urazil dráhu o délce cca 40°. Tento meteor byl také jasnější a jeho chování v atmosféře bylo z našeho pohledu výrazně jiné. Meteor dosáhl maximální jasnosti -2,9 mag.

Pro oba meteory můžete srovnat profily vývoje jasnosti, na kterých je patrná řada drobných výbuchů, a dráhy těles na základě pozorování z Kroměříže a Mikulůvky, které spočetl Jakub Koukal.

Projekt KOSOAP – Kooperující síť v oblasti astronomických odborně-pozorovatelských programů je spolufinancován z Fondu mikroprojektů Operačního programu příhraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007-2013. Partnerem projektu je Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste.

Projekt rozvíjí spolupráci v oboru pozorování projevů sluneční aktivity, proměnných hvězd a meziplanetární hmoty (především meteorů). Jedná se však nejen o vlastní odbornou práci a pozorování, ale především o zavedení a prohloubení spolupráce, přípravu a realizaci vzdělávacích aktivit zaměřených na mladé lidi, budoucí spolupracovníky a pozorovatele.

Další informace:

[1] The Fireballs of February; stránky NASA; Dostupné z: http://science.nasa.gov/science-news/science-at-nasa/2012/22feb_februaryfireballs/

[2] Jarní bolidová sezóna 2012; stránky SMPH; Dostupné z: http://www.kommet.cz/page.php?al=jarni_bolidova_sezona

[3] Videopozorování meteorů na Hvězdárně Valašské Meziříčí