22.10.2019
Slavnostní shromáždění u příležitosti 90 let Ballnerovy hvězdárny

V pátek 18. října 2019 proběhlo slavnostní setkání u příležitosti výročí založení Ballnerovy hvězdárny. Ta vznikala ze soukromých prostředků Antonína Ballnera (1900-1972) v letech 1929 až 1935. Mezi slavnostními hosty byli přítomni nejen zástupci odborné veřejnosti, ale i představitelé vedení města Valašské Meziříčí, a především zástupci rodiny Antonína Ballnera v osobě jeho vnučky Růženy Jungbauerové.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Přijďte se podívat na Merkur a Venuši

Přijďte se podívat na Merkur a Venuši

07.04.2010

Večerní západní obzor je v první polovině dubna 2010 doslova ozdoben dvojicí jasných objektů. Jedná se o planety Venuši a Merkur, které se koncem března na dobu asi tří týdnů staly blízkými sousedy na obloze. Máte tak neobvyklou možnost si je prohlédnout společně a v případě Merkuru příležitost, jak jej pohodlně nalézt i pouhým okem.

Krátce po západu Slunce se nezačnou na obloze hned objevovat hvězdy, ale ty nejjasnější objekty, většinou tedy Měsíc, hned po něm Venuše (je-li pozorovatelná) a společně s nejjasnějšími hvězdami další viditelné planety. V současnosti jsou již na večerní obloze pozorovatelné hned čtyři. Podle jasnosti od nejjasnější jsou to Venuše, Mars, Saturn a Merkur (více na www.astro.cz).

Planeta Venuše patří k nejjasnějším objektům, které můžete na noční obloze spatřit. A pokud pomineme Měsíc, je při magnitudě -4,6 vůbec nejjasnější. Žádná hvězda v současnosti srovnatelně jasná není. Za toto výjimečné postavení Venuše vděčí několika faktorům. Je poměrně velká (jen o málo menší než Země), je poměrně blízko (jedná se o planetu, která se Zemi může přiblížit ze všech nejvíce) a je zahalena hustou atmosférou, která odráží značnou část dopadajícího slunečního záření. Její jasnost a nápadnost na obloze je také původcem přezdívek Večernice případně Jitřenka - podle toho, kdy je planeta pozorovatelná, bývala považována za první večerní nebo poslední ranní 'hvězdu'.

Naopak, planeta Merkur patří k nejobtížněji pozorovatelným jasným planetám. Vděčí za to své dráze v samotném centru Sluneční soustavy. Při pohledu ze Země planetu totiž nikdy nespatříme dále jak 28° od Slunce, tedy krátce zvečera nebo brzy ráno. Při její jasnosti srovnatelné s jasnějšími hvězdami to však může být nízko nad obzorem značný problém. Navíc stačí taková maličkost jako vysoký západní či východní obzor, a mnoho lidí by si planety Merkur nevšimlo vůbec. Letošní jarní východní elongace nastává 9. dubna a Merkur tak bude pozorovatelný zhruba až do 20. dubna večer nízko nad západním obzorem.

Jak již bylo řečeno, Merkur není na obloze nijak nápadný. Ale na letošní rok nám příroda připravila zajímavou pomůcku k jeho vyhledání, planetu Venuši. Ta, jak jsme si již řekli, je tak jasná, že ji na obloze nalezne snad každý. Pokud ji tedy vidíte zářit v období do 20. dubna 2010, máte šanci nedaleko od ní spatřit také planetu Merkur. Dne 7. dubna například byl Merkur pozorovatelný asi 3° vpravo od Venuše. S postupujícím datem se planety budou vzdalovat, 15.  dubna bude Merkur necelých 7° vpravo dole od Venuše a 15.  i 16. dubna se poblíž této dvojice objeví také velmi mladý Měsíc (viz obrázek na konci).

Viděli jste někdy planetu Merkur pouhým okem? Pokud né, máte unikátní šanci. A jestliže si na pozorování netroufáte sami, přijďte k nám na hvězdárnu, pomůžeme vám.

Vzhled oblohy 16. dubna 2010 ve 20:30 SELČ.