Zřizovatelem organizace je

18.03.2024
Hvězdárna na Den hvězdáren a planetárií představila nové modely Slunce a Země

Také valašskomeziříčská hvězdárna se v pátek 15. 3. 2024 zapojila do celorepublikového Dne hvězdáren a planetárií, aby veřejnosti představila práci těchto pracovišť, jejich význam a přínosy. Připravili jsme bohatý program od odpoledních až do večerních hodin, kdy si mohli trpěliví návštěvníci prohlédnout nejen našeho nejbližšího nebeského souputníka, ale také největší planetu Sluneční soustavy Jupiter. Odpolední programy byl určený zejména dětem a v podvečer jsme veřejnosti slavnostně představili dva nové nafukovací modely těles nebeských, Slunce a naší planety Země.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Kometa NEOWISE na večerní obloze

Kometa NEOWISE na večerní obloze

13.07.2020

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) nezklamala. Přežila průchod přísluním a v první dekádě července byla ozdobou ranní oblohy. Je pozorovatelná pouhým okem i s ohonem delším než 1°, vynikne však pohledem pomocí malého, třeba turistického, dalekohledu. Od 13. července bude pozorovatelná i ve večerních hodinách a bude tedy také na programu večerního astronomického pozorování pro veřejnost na Hvězdárně Valašské Meziříčí.

Kometa prošla přísluním 3. července 2020 ve vzdálenosti pouhých 0,2947 au (tedy blíže Slunci, než obíhá planeta Merkur). Dráha komety je téměř parabolická (má excentricitu 0,9992), což dává hrubý odhad periody oběhu něco přes 7 tisíc let. Interaktivní vizualizaci dráhy komety ve Sluneční soustavě soustavě najdete na stránkách, které provozuje Gideon van Buitenen.

Maximální jasnosti kometa dosáhla pravděpodobně během průchodu přísluním na úrovni kolem 0  mag, první publikovaná vizuální pozorování ze 4. července pak udávají její jasnost kolem 1,5 mag, 10. července se její jasnost stále drží na hranici 2 mag (je tedy srovnatelná s hvězdami Velkého vozu). [Aktuální vývoj jasnosti komety NEOWISE můžete sledovat na stránkách cobs.si.] Vizuálně pouhým okem je pozorovatelný také její ohon v délce až 2°, v malém dalekohledu je možné jej i na světlé obloze před svítáním spatřit až do vzdálenosti asi 4°. Na fotografiích je pak strukturovaný prachový ohon komety patrný až do vzdálenosti přes 8°.

Kometa NEOWISE a noční svítící oblaka, animace z 8. července ráno.

V následujících dnech se výhodnější podmínky pro pozorování komety NEOWISE přesunou na večer. Kometa sice bude slábnout, ale na hranici viditelnosti pouhým okem by se měla udržet do začátku srpna, ideální podmínky pro její pozorování jsou do 25. července, pak začne její viditelnost narušovat Měsíc před první čtvrtí. Středně velkými dalekohledy by kometa měla být vidět i po celý srpen. Od pátého srpna přestane její večerní viditelnost rušit Měsíc po úplňku. Kometa se bude pohybovat směrem na jih nad severozápadním obzorem a po celé období bude pozorovatelná po 22h ve výšce kolem 25°.

V minulém článku věnovaném této kometě jsme hovořili o možném rozpadu jádra (což je u takto nízkého přísluní velmi pravděpodobné). Ukazuje se však, že jádro má patrně mnohem větší rozměry, než se původně očekávalo. Odborníci pracující s daty z družice NEOWISE, která kometu nalezla, publikovali studii, kde uvádějí, že podle měření jasnosti v infračerveném oboru záření provedených v období nízké aktivity komety krátce po objevu, by jádro mělo mít průměr až 5 km! A to je podle současného pohledu na populaci komet ve Sluneční soustavě nadprůměrná velikost. Patrně je to také důvod, proč je kometa v současnosti tak jasná – její jádro obsahuje dost materiálu, který se může pod náporem slunečního záření uvolňovat a vytvářet zajímavé struktury v ohonu (a věřme, že to nejlepší nás teprve čeká v následujících dnech a týdnech) a zároveň je při své velikosti dostatečně odolné, aby se nerozpadlo.

Pro ty, kteří by se na kometu rádi podívali sami, uveřejňujeme opět vyhledávací mapky. Prozatím pro zbytek července. Mapku pro srpen připravíme podle aktuální jasnosti komety na konci července.

Mapka zachycuje situaci na obloze ve 22:00 SELČ na začátku července. Tmavě šedá vodorovná plocha je obzor. Slunce je vlevo dole (pod obzorem). Dominantní jasnou hvězdou je Capella ze souhvězdí Vozky (vpravo). Dráha komety se táhne obloukem nahoru zprava do leva.
Mapka zachycuje situaci na obloze ve 22:00 SELČ ve druhé polovině července. Tmavě šedá vodorovná plocha je obzor. Slunce je dole uprostřed (pod obzorem). Vlevo nad obzorem je souhvězdí Lva. Dráha komety se táhne obloukem zprava do leva.
...

Kometa C/2020 F3 (NEOWISE) - 8. července 2020

Složený snímek pořízený zrcadlovým dalekohledem typu Newton (průměr zrcadla 254 mm, ohnisko 1 200 mm) a kamerou QHY174.

«« Předchozí1112131415Následující »»